Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-12-01 05:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/theresa-traore-dahlberg-jag-blev-tidigt-medveten-om-att-jag-stack-ut/

Konstnären Theresa Traore Dahlberg i sin ateljé på söder. "Allt man behöver är tejp", säger hon och kastar upp en rulle i luften.
Konstnären Theresa Traore Dahlberg i sin ateljé på söder. "Allt man behöver är tejp", säger hon och kastar upp en rulle i luften. Foto: Anette Nantell
KONST

Theresa Traore Dahlberg: Jag blev tidigt medveten om att jag stack ut


Theresa Traore Dahlberg gör hyllad konst om något så oväntat som arbetets förändring i en global värld. Hon är uppvuxen i en öländsk by och i miljonstaden Ouagadougou. Nu har hon landat i Stockholm – men utifrån sin minimala ateljé fortsätter hon att undersöka världen. DN:s Lisa Boda och Anette Nantell har träffat henne.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in
Bild 1 av 8 Theresa Traore Dahlberg är aktuell med soloutställningen ”Växlingar” som visas på Kalmar konstmuseum.
Foto: Anette Nantell
Bild 2 av 8 Theresa Traore Dahlberg Guldbaggenominerades för dokumentärfilmen ”The ambassador’s wife” (2018).
Foto: Anette Nantell
Bild 3 av 8 Ett av verken "Glas and copper" har gått sönder under frakten från ateljén. ”Det här var ett av mina finaste glas.”
Foto: Anette Nantell
Bild 4 av 8 Theresa Traore lägger ut mönsterkorten i koppar på golvet i sin ateljé på Södermalm.
Foto: Anette Nantell
Bild 5 av 8 ”I New York träffade jag var människor som inte var så snabba på att säga att det är omöjligt.”
Foto: Anette Nantell
Bild 6 av 8 ”Att våga uttrycka sig handlar om att få ut något: att våga vara banal, eller pretentiös”, säger Theresa Traore Dahlberg.
Foto: Anette Nantell
Bild 7 av 8 Filmaffischen till ”Ouaga girls” (2017). Dokumentären premiärvisades parallellt på Göteborgs filmfestival och FESPACO, Afrikas största filmfestival.
Foto: Anette Nantell
Bild 8 av 8
Foto: Anette Nantell