Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-05-17 05:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/tiktokstjarnan-sam-ryder-tavlar-i-eurovision-attityden-till-eurovision-haller-pa-att-forandras/

MUSIK

Tiktokstjärnan Sam Ryder tävlar i Eurovision: Attityden till Eurovision håller på att förändras

Sam Ryder tävlar för Storbritannien.
Sam Ryder tävlar för Storbritannien. Foto: Corinne Cumming/EBU

Med Tiktokstjärnan Sam Ryder och hans låt ”Space man” försöker Storbritannien få den unga publiken att hitta tillbaka till Eurovision song contest. Samtidigt har musiktävlingen förstärkt sin närvaro på sociala plattformar.

För den brittiske sångaren Sam Ryder kom pandemin som en chock. Efter att under flera år ha hankat sig fram mellan olika band och hawaiianska surfstränder satt han plötsligt instängd i sitt sovrum. Lösningen blev Tiktok, där han våren 2020 laddade upp coverlåtar i allt raskare takt.

Två år senare har följarskaran vuxit till svindlande 12,3 miljoner. Sam Ryder har blivit en av Storbritanniens mest framgångsrika på sociala medier. Och i januari i år ringde BBC upp och frågade om han ville representera landet i Eurovision song contest. För Sam Ryder, som älskat tävlingen sedan han var liten och inspirerades att börja med musik efter finska Lordis vinst 2006, var svaret självklart: Klart han ville.

– Jag går runt med en ”nyp mig i armen”-känsla hela tiden, säger han inför lördagskvällens final i Turin, där han framför sin låt ”Space man”.

På två år har Sam Ryder fått 12,3 miljoner följare på Tiktok. ”Det är ofattbart”, säger den 32-årige brittiske sångaren.
På två år har Sam Ryder fått 12,3 miljoner följare på Tiktok. ”Det är ofattbart”, säger den 32-årige brittiske sångaren. Foto: Corinne Cumming/EBU

Storbritanniens meritlista i Eurovision är inte alltid en studie i framgång. Landet må vara direktkvalificerat till final, men har de senaste 20 åren bara tagit sig till topp tio två gånger: 2002 och 2009. Däremot har de landat jumboplatsen fem gånger under samma period. Varför det blivit så är svårt att slå fast – förklaringarna spänner från inhemskt ointresse till konspirationer om internationell anglofobi. Men genom att välja en Tiktokstjärna med rymdepos till representant tar Storbritannien en ny riktning. Plötsligt har landet seglat upp bland favoriterna.

Sam Ryder vill inte spekulera i varför det historiskt gått så dåligt för Storbritannien i tävlingen (”det där kan man snacka om i evigheter”), men tror att vinden nu vänt.

– Det finns folk i Storbritannien som inte sett Eurovision på flera år som sagt att de kommer titta i år eftersom de följer mig. Jag tror att attityden till Eurovision håller på att förändras och det känns väldigt spännande, det innebär att mer talang kommer att söka sig dit.

Det är inte bara Storbritannien som sett de sociala mediernas potential. Förutom att Eurovision är aktivt på både Twitter och Instagram har evenemanget i år ett samarbete med Tiktok som ”officiell underhållningspartner”. Samtliga tävlande artister är aktiva med egna konton där de postar korta videor från bakom scenen. Flest följare har just Sam Ryder, medan till exempel svenska Cornelia Jakobs kan stoltsera med 31 500 stycken.

”Eurovision är som gjort för sociala plattformar”, säger Martin Österdahl, EBU:s högste chef för Eurovision song contest.
”Eurovision är som gjort för sociala plattformar”, säger Martin Österdahl, EBU:s högste chef för Eurovision song contest. Foto: Jessica Gow/TT

Enligt Martin Österdahl, Eurovisionarrangören EBU:s högste chef för musiktävlingen, handlar samarbetet inte så mycket om att nå en ny målgrupp – han säger att Eurovision redan är populärt bland Europas unga – utan om att hänga med när medievanor formas om.

– Eurovision har en otrolig potential att bli ett globalt ”super brand” inom underhållning och då måste man följa med när mediekonsumtionen förändras, inte minst i de yngre målgrupperna. Eurovision har varit ganska bra på att hänga med i utvecklingen, men det är också väldigt mycket tradition i tävlingen och nu försöker vi accelerera nytänket.

Han menar att Eurovision är som gjort för sociala plattformar.

– Vi har ett innehåll som man kan leka väldigt mycket med, som handlar om både personlig och nationell identitet. Allt det som driver sociala medier finns i Eurovision.

Samtidigt har den ökade digitala närvaron också en baksida. I förra veckan skickade EBU ut ett uttalande på Twitter, där man skrev att man var förfärade över den mängd näthat som personer kopplade till årets Eurovision tagit emot på sociala plattformar: ”EBU uppmuntrar yttrandefrihet, men våra artister, vår personal och våra volontärer måste kunna arbeta utan riktade smädelser.”

– Det finns många långa och viktiga samtal att ha om sociala medier, konstaterar Sam Ryder.

Årets lettiska Eurovisionbidrag, ”Eat your salad” av Citi Zēni, har blivit viralt. Trots det röstades landet ut från första semifinalen.
Årets lettiska Eurovisionbidrag, ”Eat your salad” av Citi Zēni, har blivit viralt. Trots det röstades landet ut från första semifinalen. Foto: Nathan Reinds/EBU

Samtidigt menar han att det inte går att överskatta hur viktigt Tiktok varit för musikindustrin de senaste åren, särskilt under pandemin.

– Om man fokuserar på det positiva så har plattformen verkligen hjälpt talang som tidigare flugit under radarn att komma ut i ljuset.

Däremot är han inte så säker på att popularitet på sociala medier automatiskt innebär popularitet i en tävling som Eurovision. Ett exempel är Lettlands Citi Zēni, vars ekivoka grönsakshyllning ”Eat your salad” fått stort genomslag på särskilt Tiktok, men ändå inte tog sig vidare från första semifinalen.

Sam Ryder vill inte heller uppmuntra sina följare att rösta på honom.

– Varje gång man försöker sälja något till sin publik förlorar plattformen lite av sin magi. Jag vill fokusera på att sjunga i stället, på gemenskapen och på det som är tävlingens kärna: orädd glädje.

Läs mer:

Hanna Fahl: Ukraina vinner nog – popmusik har alltid handlat om känslor

Cornelia Jakobs vidare till Eurovisionfinal: ”Känns som att jag ska explodera”

Så har Ukraina och Ryssland använt Eurovision som politisk arena

Ämnen i artikeln

Musik
Tiktok
Italien

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt