Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-22 21:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/underjordiskt-galleri-med-dodstema/

KONST | RECENSION

Underjordiskt galleri med dödstema

Vy från Odem atelier, med Yngvild Saeters hängande skulptur ”Miramis” och Beth Caveners liggande lerskulptur ”Unrequited” på ett podium av gravstenar.
Vy från Odem atelier, med Yngvild Saeters hängande skulptur ”Miramis” och Beth Caveners liggande lerskulptur ”Unrequited” på ett podium av gravstenar. Foto: Nikodem Calczynski

Nu öppnar Odem atelier i en stämningsmättad källarlokal i Stockholms city. Invigningsutställningen har tema död och djur, med både egenartade och mäktiga verk, skriver Birgitta Rubin.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

”Death & animals” heter Odem ateliers allra första utställning i den egna underjordiska lokalen i Stockholm, ett källarutrymme under franska reformerta kyrkan på Humlegårdsgatan, med bastanta tegelvalv från 1800-talet. Lokalen i sig är mörk och stämningsfull, vilket galleristen Nikodem Calczynski förstärkt med podier av gamla gravstenar och medeltida kapitäl, svartmålat golv och därtill en dramatisk spotbelysning.

Yngvild Saeters punkigt fladdermuslika och skelettartade skulpturer anger den lite kusliga tonen, hängande i valvöppningar, medan Katja Beckmans svarta, ”håriga” väv bygger på spökstämningen.

Och bland mossor och grenverk ”kryllar” insektsinspirerade smycken av Märta Mattsson, med skalbaggar och cikador infogade i metaller, lack och resin, vackert dekorerade med bland annat zirkoner.

Smycken av Märta Mattsson, skapade av insekter, metaller, lack, resin och zirkoner
Smycken av Märta Mattsson, skapade av insekter, metaller, lack, resin och zirkoner Foto: Nikodem Calczynski

I övrigt dominerar keramisk skulptur, som galleristen specialiserat sig på. Amerikanskan Beth Cavener är ett stort internationellt namn i sammanhanget och bidrar med en egenartad djurvarelse, här liggande på rygg på utrangerade gravstenar (som annars skulle ha gått i stenkrossen), med det kvinnliga könet blottat. Cavener verkar vilja gestalta djurs och möjligen kvinnors utsatthet, och är även representerad med ett litet harbylte fångat i ett nät.

Klara Kristalova , ”Uggla”, glaserat stengods.
Klara Kristalova , ”Uggla”, glaserat stengods. Foto: Nikodem Calczynski

Klara Kristalova är ett annat framgångsrikt namn och deltar här med bland annat ”Uggla”, en statuarisk stående figur i glaserat stengods, som krönts med ett ugglehuvud.

Långt in i ett undanskymt utrymme med rödmålade väggar hänger en mäktig kokong i reduktionsbränt stengods, signerat Lisa Wallert. Ur den får man föreställa sig att alla nattfjärliar, som svärmar runt omkring, har krupit fram.

Lisa Wallert, ”Cocoon” och ”Moths”, reduktionsbränt stengods.
Lisa Wallert, ”Cocoon” och ”Moths”, reduktionsbränt stengods. Foto: Nikodem Calczynski

En experimentell, fräck och lovande öppningsutställning i Stockholms mest stämningsmättade gallerilokal.

Läs fler texter av Birgitta Rubin, och DN:s konstrecensioner.

Ämnen i artikeln

Konst

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt