Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-25 03:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/varmen-och-musikaliteten-hos-ges-gor-att-varlden-stannar-en-stund/

MUSIK | RECENSION

Värmen och musikaliteten hos GES gör att världen stannar en stund

Orup, Anders Glenmark och Niklas Strömstedt får publiken att sjunga allsång på Cirkus.
Orup, Anders Glenmark och Niklas Strömstedt får publiken att sjunga allsång på Cirkus. Foto: Mathias Edwall

Med ett kollektivt cv som överträffar hela den svenska popadelns är GES, detta Sveriges Traveling Wilburys, mer lämpade än någon annan för show. Hitlåtarna står stadigt mot tidens tand och Sara Martinsson kollapsar lite grann.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

1976 vandrade Lauren Elder ned för ett berg och genom en öken. Hon var den enda överlevande efter en flygplanskrasch, och när hon slutligen nådde en liten stad där hon omhändertogs föll hon i dvala. Reaktionen kallas för ”kognitiv kollaps”. Människans förmåga att ta rationella beslut håller i sig under pågående kris, för att sedan helt stänga av när faran är över.

Man bör förstås inte fästa alltför mycket uppmärksamhet vid psykets vindlingar när man går på krogshow. Särskilt inte när trion som står på scen är GES. Anders Glenmark, Orup och Niklas Strömstedt har väntat 599 dagar på att få ha premiär för ”Stanna världen en stund”. Nu sitter vi här på Cirkus medan tre män i pensionsåldern vickar på rumpan framför oss. Den största krisen i modern tid är över och det valde vi alltså att fira… så här?

Äsch. Klart man kollapsar lite kognitivt när en famn är så varm som den GES erbjuder. Med ett kollektivt cv som överträffar hela den svenska popadelns är detta Sveriges Traveling Wilburys mer lämpade än någon annan för show. Två timmars hitkavalkad samlar de ihop utan att blinka. Och då saknas ändå klassiker som ”Greyhoundbus”, ”Magaluf” och ”Förlorad igen”.

Foto: Mathias Edwall

Hjärtat värms av allsången till ”Mare mare”, ”Regn hos mig” och ”Om”. Av koreografin som låter herrarna posera som vore de ännu pojkar i popstjärnelek. Av omtanken, när Orup och Strömstedt då och då slänger en blick på den nyligen ryggmärgsopererade Glenmark. Han, som tillbringar delar av showen sittande på en stol, är trions i dag kanske minst kända, men eventuellt också mest centrala medlem.

Som producent var ju han arkitekten bakom så mycket av hur det svenska nittiotalet lät. Tillsammans med esteten Orup och romantikern Strömstedt byggde han då ett hus av pop som än i dag, trettio år senare, står stadigt emot tidens tand. Det är lätt att bländas av hitsens stjärnglans. Men när dans utbryter till finalnumret ”Stanna världen en stund” tycks faktiskt tiden bokstavligen ha stått stilla. Sådan motståndskraft har bara resultatet av genuin hantverksskicklighet och musikalitet.

Läs fler konsertrecensioner och andra texter av Sara Martinsson

Ämnen i artikeln

Musik

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt