Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 23:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-aftonbladets-kampanj-mot-kragh-ar-inte-journalistik-det-ar-fortal/

Ledare

Amanda Sokolnicki: Aftonbladets kampanj mot Kragh är inte journalistik – det är förtal

Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg. Foto: Thomas Karlsson

Att en svensk mediekoloss som Aftonbladet inte tar sin journalistik på allvar är inte bara ett problem för forskare som ifrågasätter den. Tidningen riskerar med sin träskvandring trovärdigheten för hela branschen.

Rätta artikel

Det började med att forskaren Martin Kragh i en vetenskaplig artikel pekade ut Aftonbladet Kultur som en aktör som ibland har spridit rysk propaganda. Och det slutade med att kulturchefen Åsa Linderborg, helt utan belägg, antydde att Kragh kan vara spion åt främmande makt.

Forskare såväl som Rysslandskännare har efter det gått ut till Kraghs försvar. Men de konstaterar också att målet i kampanjen redan har uppnåtts. ”Det är precis detta som desinformation handlar om: att skapa osäkerhet. Man behöver inte backa upp anklagelserna, det räcker med att de sprids”, säger forskaren Paul Levin. 

När varken Linderborg eller tidningens ansvariga utgivare Lena K Samuelsson vill svara på SVT:s frågor skickar man till slut fram Eric Rosén, som är biträdande redaktör.

Behöver man inte ha belägg för att publicera en så grov anklagelse som den mot Kragh? undrar reportern. ”Hade Aftonbladet gjort en artikel om det här på nyhetsplats, så hade det varit en självklarhet. Men i opinionsjournalistik har man större möjligheter att skriva fritt om saker man anser att medier bör titta mer på”, svarar Rosén.

En lögn blir inte mer relevant för att den förkläs som åsikt.

Svaret avslöjar hur fel ute Aftonbladet är. Att opinionsjournalistik presenterar åsikter som alla inte håller med om är en självklarhet. Men det ska aldrig finnas några tvivel om huruvida faktaunderlaget är sant eller inte. En lögn blir inte mer relevant för att den förkläs som åsikt.

Alla redaktioner gör fel, DN har sedan 2013 fällts två gånger av Pressens opinionsnämnd. Men det har bara gått dagar sedan Aftonbladet fälldes för ett grovt brott mot god publicistisk sed i artiklarna om teaterchefen Benny Fredriksson. Ändå tycks man inte ha lärt sig någonting.