Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-08 19:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/barbro-hedvall-skolinspektionens-formalism-skyddar-daliga-skolor/

Ledare

Barbro Hedvall: Skolinspektionens formalism skyddar dåliga skolor

Byggnaden i Angered i Göteborg där Römosseskolan öppnar ytterligare en enhet.
Byggnaden i Angered i Göteborg där Römosseskolan öppnar ytterligare en enhet. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Skolinspektionen är inte blind. Ändå tillåts dåliga skolor fortsätta med sin verksamhet.

Laglydnad är självfallet bra men vi får inte glömma risken för formalism. Den slutsatsen drar jag när jag ser hur svårt det är att få stopp på en religiös friskola. Just nu heter den Römosseskolan och ligger i en Göteborgsförort.

Det är en lång följetong av kritik mot skolan: den delar upp flickor och pojkar, den har böneinslag i undervisningen och där har funnits extremistkopplingar. 

Politiker i alla partier är starkt kritiska och menar att eleverna i skolan inte får den fria, demokratiska skolning som barn i Sverige har rätt till. ”Stäng”, säger de.

Men så blir det inte. När höstterminen börjar öppnar skolan till och med en ny avdelning. Med Skolinspektionens godkännande.

Samma Skolinspektion har genom åren lämnat kritiska rapporter och skolan har svarat – nöjaktigt enligt myndigheten. Och kunnat fortsätta på samma sätt. Tills nästa rapport.

Göteborgsskolan är inte enda exemplet, det finns fler på andra håll.

Det som förbryllar mig är trögheten och formalismen hos övervakande myndigheter.

Skolinspektionen är inte blind men den är mycket laglydig. Och dess motpart, skolans ledning, är mycket lagkunnig. Och som vi alla vet finns ingen lag utan kryphål.

Men det finns också något som heter avsikt och ändamål med en lag och en verksamhet. Vad skolan beträffar så ska barn få undervisning grundad i vetenskap, de ska behandlas som individer och flickor och pojkar självfallet lika. På det får man inte tumma och lämna barn i okunskap och förtryck. 

Allt detta är rena självklarheter. Det som förbryllar mig är trögheten och formalismen hos övervakande myndigheter.

De granskade skolorna måste ha svårt att ta kritiken på allvar när ingenting händer. De behåller sina tillstånd och lär sig att svara väl på inspektionens frågor.

Och så ser jag parallellen till EU och kraven på att upprätthålla rättsstaten. Ungern och Polen gör ju samma erfarenhet som de svenska skolorna: det händer inget, pengarna kommer trots alla hårda ord.

Läs även: 

Kritiserade Römosseskolan tar över extremismkopplade skolans lokaler 

Ämnen i artikeln

Göteborg
Utbildning
Skolan
Detta är en text publicerad på Dagens Nyheters ledarsidor. Ledarredaktionens politiska hållning är oberoende liberal.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt