Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-23 15:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/elsa-kugelberg-ingen-rattighet-att-slippa-se-manniskor-med-andra-livsaskadningar/

Ledare

Elsa Kugelberg: Ingen rättighet att slippa se människor med andra livsåskådningar

Staten har i uppgift att skydda oliktänkande från massans ilska. Foto: Henrik Montgomery/TT

I ett liberalt samhälle måste troende kunna utöva sin religion också i offentligheten.

När en muslimsk busschaufför nyligen valde att be på sin rast blev han förlöjligad och starkt kritiserad både på sociala medier och av högt uppsatta politiker. Problematiska religiösa fenomen har fått fäste i vårt land, var deras tolkning av bilden på den bedjande mannen som spreds på internet. Men vad incidenten snarare tycks visa är en utbredd islamofobi.

Precis som i diskussionerna kring böneutrop och burkor är det rätten att slippa se eller höra andra människor utöva religion i det offentliga rummet som påstås ha inskränkts.

Någon sådan rättighet finns dock inte. Syftet med religionsfriheten, som i dessa diskussioner ofta åberopas, är att värna rätten att leva i enlighet med sin livsåskådning. Som andra liberala rättigheter är den ett skydd av minoriteten mot majoriteten, av den som är utsatt mot dem som har en starkare position.

I världens mest sekulära land blir religionsfrihetens viktigaste uppgift inte att skydda ateister och agnostiker från att då och då få syn på medlemmar av ett trossamfund. I stället ska den framför allt säkerställa att troende kan utöva sin religion i ett samhälle vars normer och institutioner är byggda utifrån någon annans världsbild. 

Det är allvarligt att det nu görs försök att i stället använda religionsfriheten som ett verktyg för att förtrycka en redan utsatt grupp. 

Toleransen av religiösa minoriteter är en grundpelare i den liberala ideologin, som växte fram under de blodiga religionskrigen på 1500- och 1600-talen. För de första liberalerna var tanke- och religionsfrihet svaret på den politiska filosofins eviga fråga om hur människor med olika uppfattningar om det goda livet kan leva tillsammans i en gemenskap. 

De visste att tendensen till majoritetstyranni alltid ligger latent i den mänskliga naturen och ansåg därför att en av statens viktigaste uppgifter är att skydda oliktänkande från massans ilska. Det är detta som skiljer civiliserade samhällen från barbari.