Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-06-25 12:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/emma-hoen-bustos-det-var-en-oerhord-sak-som-nyss-hande-i-strasbourg/

LEDARE

Emma Høen Bustos: Det var en oerhörd sak som nyss hände i Strasbourg

En era går mot sitt slut. T-modeller rullar av produktionslinjen i Fords fabrik i Michigan 1926.
En era går mot sitt slut. T-modeller rullar av produktionslinjen i Fords fabrik i Michigan 1926. Foto: Ford

Snart är det klart: Om 13 år ska det inte säljas några fossilt drivna bilar alls i Europa. Och de stora biltillverkarna ställer sig glatt bakom beslutet.

Detta är en text publicerad på Dagens Nyheters ledarsidor. Ledarredaktionens politiska hållning är oberoende liberal.
VAL 22

The Highland Park Plant i Michigan slog upp sina dörrar 1910. På fabriken monterades Fords succémodell ”T” ihop på löpande band, för första gången i historien.

Henry Fords motorer förändrade världen. Inte ens den amerikanske industrialisten själv hade nog kunnat förutse vilken enorm samhällsomställning personbilen skulle driva fram.

112 år senare satt 705 ledamöter på andra sidan Atlanten, i Strasbourg, och röstade om att förbjuda alltihop.

Enligt det förslag som Europaparlamentet röstade igenom under onsdagen ska koldioxidutsläppen från nya bilar helt upphöra från och med 2035. Det innebär ett totalstopp för all nyförsäljning av bensin-, diesel- och hybridbilar.

De partigrupper som Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna tillhör försökte få igenom ett undantag för 10 procent av försäljningen, men lyckades inte.

Och uppgiftslämnare till DN menar att utsikterna ser goda ut för att ministerrådet, EU:s andra lagstiftande församling, kommer att acceptera förbudet senare i år.

Allt talar därmed för att bensinbilens epok i Europa snart får ett officiellt slutdatum. Om 13 år kommer det förmodligen inte säljas några bilar alls som drivs på fossila bränslen i EU-länderna.

Det är en oerhörd sak, vad som nyss hände i Strasbourg.

Bensinbilens epok i Europa får snart ett officiellt slutdatum.

Något motsvarande förbud finns än så länge inte på nationell nivå i USA.

Men de flesta stora biltillverkare har ändå åtagit sig att fasa ut fossildrivna bilar under det kommande decenniet. Inte minst av rent affärsmässiga skäl.

För i takt med att infrastruktursatsningarna för elbilar rullas ut kommer snart även de mest övertygade konsumenter att överge förbränningsmotorer.

Ingen gravöl behöver alltså hållas för bilindustrin. Det är ju inte själva fordonet som förbjuds, bara utsläppen. Industrin har nu en konkret hållpunkt och ett förutsägbart regelverk att förhålla sig till, vilket gör det lättare att ställa om och satsa stort på den nya tekniken.

Volvo Cars var bara ett av många företag som uppmanade parlamentet att ställa sig bakom ett totalstopp – utan högerns och nationalisternas undantag.

Det gjorde även Ford Europa.

Läs flera texter av Emma Høen Bustos.

Ämnen i artikeln

Bensinpriset
Val 2022

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt