Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-09-24 03:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-det-ar-du-som-ar-cykelproblemet-carl-magnus/

LEDARE

Erik Helmerson: Det är du som är cykelproblemet, Carl-Magnus

Om man är trevlig är det aldrig trångt.
Om man är trevlig är det aldrig trångt. Foto: Christine Olsson/TT

Problemet i trafiken är inte ”cyklister” eller ”bilister” utan vissa individers beteende. Det finns rötägg såväl på sadeln som bakom ratten och iklädda promenadskor.

Detta är en text publicerad på Dagens Nyheters ledarsidor. Ledarredaktionens politiska hållning är oberoende liberal.

Då har det alltså gått så långt som att cyklister kan förbjudas vid Årstaviken. DN:s reportage berättar om otrygghet samt ”irritation och frustration” vid ett av de mest stockholmska av vackra stråk.

Man behöver inte vara Nostradamus för att gissa hur reaktionerna lär bli. Konflikter mellan gångtrafikanter, cyklister, bilister och elscooterister är lika vanliga stadsfenomen som korvätande måsar. Men att ställa trafikslagen mot varandra – ”cyklister har fan pyspunka i hjärnan” – är missvisande. Problemet sitter någon annanstans.

Som tvåhjulspendlare följer jag intresserat några cykelfora på nätet. Ett fenomen är återkommande. Någon ger ett förtvivlat vittnesmål om hur hen blivit påkörd, bespottad, nedstänkt, prejad eller rammad av en fellow cyklist. Det haglar in sympatiyttringar, igenkännanden och empatiska utrop – tills någon gör entré, vi kan kalla honom Carl-Magnus.

Antingen skyller Carl-Magnus alltihop på bilister – ”Men hur uppför sig Volvoägare egentligen?” – eller så är han bara en tölp.

”Varför måste den som körde på mig cykla så fort?” undrar offret, och Carl-Magnus svarar ”Varför skulle jag inte få cykla fort?” ”Är det för mycket begärt att använda stänkskärm?” frågar en nedstänkt och Carl-Magnus svarar ”Du blir ändå blöt i regnet och skärm är inte estetiskt.”

99 procent av alla i trafiken uppför sig finfint. De vettiga är regeln. Carl-Magnus är undantaget.

Och saken är denna: Carl-Magnus cyklar inte alltid. Han kan lika gärna sitta bakom en ratt, eller svära som gångtrafikant när han tycker att någon cyklar för vingligt.

Jag misstänker starkt att de som orsakar incidenterna vid Årstaviken och annorstädes är just han och hans gelikar. Problemen bör inte skyllas på ”cyklister” eller ”gångtrafikanter” utan på Carl-Magnus.

99 procent av alla i trafiken uppför sig finfint och utbyter förstående leenden med varandra. Det är de som uttrycker empati på cykelforumen. De vettiga är regeln. Carl-Magnus är undantaget. Ändra hans beteende och ingen cyklist behöver vare sig förbjudas eller omdirigeras.

Ämnen i artikeln

Biltrafik
Södermalm
Cykeltrafik

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt