Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-11-28 06:21

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-ett-rad-till-sl-dra-ner-pa-biljettkontrollen-nar-trafiken-havererar/

LEDARE

Erik Helmerson: Ett råd till SL – dra ner på biljettkontrollen när trafiken havererar

Men betalt ska ni ha?
Foto: Alexander Mahmoud

En dag när hela SL havererade på grund av snö var det åtminstone något på bolaget som fungerade: biljettkontrollen.

Detta är en text publicerad på Dagens Nyheters ledarsidor. Ledarredaktionens politiska hållning är oberoende liberal.

För den som hade ett viktigt ärende i Stockholm på måndagen var läget spännande. På busshållplatserna skyltades vilka linjer som var ”indragna”, det var som en oändlig talserie: 1, 2, 3, 4 (...) 140, 141, 142, 143…

Tvärbanan och pendeltågen fick samtidigt allt värre problem med förseningar och inställda avgångar. Man vet att det är illa när förseningar orsakas till och med av att snöröjningsfordonen spårar ur, som på Nynäsbanan.

Stockholmare som kunde uppmanades att undvika kollektivtrafiken och jobba hemifrån. Tunnelbanan, Stockholms stolta nervsystem, gick hyfsat, men mot kvällningen började förseningar och inställda tåg ställa till det även där.

Ännu på tisdagen, när snön redan börjat smälta, råder enligt SL-appen ”större påverkan” på både pendel och spårvagnar.

Jag kan inte helt klandra SL för ännu ett vinterfiasko. Om man inte vill betala Pomperipossa-nivåer på regionskatten går det inte att kräva att kollektivtrafiken alltid är redo som scouter på att det ska falla fyra meter snö på en kvart.

En av SL:s verksamheter tycktes dock fungera fläckfritt, imponerande opåverkad av snökaoset. Rådmansgatans t-banestation smyckades av en bataljon biljettkontrollanter.

Om något borde kontrollanterna ha haft som uppgift att betala resenärerna för bragden att ta sig till Rådmansgatan

Jag har alltid varit av den enkla åsikten att om man åker kollektivtrafik ska man betala. Få saker stör mig så intensivt som när folk tränger sig in genom spärrarna, och svartklädda vuxna människor som gör sin snålhet till någon sorts rebellisk dygd.

Men när jag såg att SL hade mage att skicka ut biljettkontrollanter en dag när de så monumentalt misslyckats med sitt kärnuppdrag – att ta folk från en plats till nästa – var jag redo att hoppa över spärren som Stefan Holm.

Om något borde kontrollanterna ha haft som uppgift att betala resenärerna för bragden att ta sig till Rådmansgatan, någon sorts belöning för tapperhet i fält.

Att kontrollera biljetter en dag då alla busslinjer ställts in och snöplogar spårat ur är som om en rörmokare hade kommit för att fixa din läckande kran, i stället fyllt din lägenhet med vatten som ett akvarium och sedan kommit med en påminnelseavgift för fakturan.

Men det tror jag knappast att någon VVS-firma hade övervägt att göra, de är privata företag och därmed beroende av att kunderna inte drabbas av flammande antipati mot dem.

Min tumregel för SL är denna: FÖRST se till att grejen funkar. SEDAN kräva betalning.

Läs fler texter av Erik Helmerson här

Ämnen i artikeln

SL
Snöoväder

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt