Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-22 10:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-lat-lararna-gora-sitt-jobb/

Ledare

Erik Helmerson: Låt lärarna göra sitt jobb

Illustration: Magnus Bard

Om samhället inte kan lösa ett problem stjälper vi över det på lärarna. Det är klart att det är dåligt för undervisningen.

”Allt jag ville var att undervisa unga i svenska och historia.” Så skriver en lärare och skoldebattör på Twitter, efter att först ha räknat upp allt annat som dagens lärare måste bemästra:

”Jag blir helt utmattad när jag tänker på allt som politiker kräver att jag MÅSTE BLI BÄTTRE PÅ som lärare: sexualkunskap, värdegrund, hedersvåld, adhd, släcka eldsvådor, tala i tungor.”

Bakgrunden är ett förslag från regeringen och samarbetspartierna att lärarutbildningen ska få nya examensmål. Lärarna ska bli bättre på att hantera elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd och tourettes.

Och för bara några dagar sedan handlade det om andra förändrade examensmål: Alla blivande lärare måste ha kompetens att undervisa om sex och relationer.

Varje timme som läggs på utbildning i adhd-problematik är 60 förlorade minuter för ämneskunskapen.

Ja, skolan (läs: lärarna) ska tydligen vara universalmaskin för att laga precis vartenda samhällsproblem. Det är väl bara en tidsfråga innan ingen träslöjds- eller engelsklärare släpps in på skolorna utan specialutbildning i klanbrottslighet, hushållsekonomi och veganism.

Två intryck är svåra att skaka av sig. Det ena är att den svenska skolan är på god väg att bli en slasktratt som får i uppgift att lösa allt som i själva verket är politikers eller föräldrars ansvar. Det andra är att detta måste vara usla nyheter för undervisningen. Varje timme som läggs på utbildning i adhd-problematik är 60 förlorade minuter för ämneskunskapen.

Man kan se det som ytterligare ett symtom på den grasserande samhällssjukan med myndigheter som avviker från sin kärnverksamhet och nervöst lägger en massa pengar på sidouppdrag, trendprojekt och uppföljning av trendprojekten.

Det är klart att skolan måste ha bra redskap för att hantera elever med funktionsnedsättningar. Men det betyder inte att varenda lärare måste sitta inne med hela den verktygslådan. Låt lärarna vara yrkespersoner med uppgift att undervisa.

Ämnen i artikeln

ADHD
Skolan
Detta är en text publicerad på Dagens Nyheters ledarsidor. Ledarredaktionens politiska hållning är oberoende liberal.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt