Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-17 12:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-maktberusade-politiker-ar-skadligare-an-fulla-elsparkcyklister/

LEDARE

Erik Helmerson: Maktberusade politiker är skadligare än fulla elsparkcyklister

Gång- eller hinderbana?
Gång- eller hinderbana? Foto: Stina Stjernkvist/TT

Problemen med elsparkcyklarna ser inte likadana ut i hela landet. Låt frågan hanteras av dem som är närmast berörda – kommunerna – och håll riksdagen utanför.

Detta är en text publicerad på Dagens Nyheters ledarsidor. Ledarredaktionens politiska hållning är oberoende liberal.

Jag gillar elsparkcyklar som princip. Jag är för roliga saker som man kan göra utan större planering och eftertanke; prova en ny bar som man går förbi, spontandansa på krogen (eller i mitt fall: se någon annan göra det), cykla till affären utan hjälm som hindrar höstbrisen i håret – eller hoppa upp på en elsparkcykel och köra någonstans, kanske till den där baren.

Att jag nämner just dessa områden beror på att de är utsatta för antingen reglering eller önskemål om detta. Denna önskan gäller inte minst elsparkcyklarna. Det enda som skulle kunna vara mer impopulärt just nu vore om riskkapitalister tjänade grova pengar på att plantera splitterminor i stadskärnorna och utnyttjade underbetalda gästarbetare för att köra bort resterna av de exploderade.

Men gissa om riksdagsmännen är sugna på att reglera detta.

På fredagen avvisade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i Ekot ny statlig reglering av elsparkcyklarna. Kanske i framtiden, sa han, men tills vidare är det en fråga för kommunerna. Där finns outnyttjade resurser i form av bland annat ordningslagen, hastighetsbegränsningar och zoner där det är tillåtet att elsparkcykla.

Ett klokt svar. Problemen – för sådana finns – ser inte likadana ut i Götene som på Götgatan. Svepande nationell lagstiftning är ofta trubbig där precision är en dygd. Hellre en lag för lite än en för mycket.

Men gissa om riksdagsmännen är sugna på att reglera detta. Ett svep över motionerna i ämnet: ”Vuxna skjutsar sina barn och de flesta använder inte hjälm” (S). ”Sparkcyklarna (bör även) förbjudas på gågator” (KD). ”Det krävs insatser på nationell nivå” (C). ”Läkare har varnat för elsparkcyklar” (S).

Ett återkommande motionsyrkande känns rimligt, nämligen att kommunerna får större befogenhet att kontrollera och eventuellt begränsa fenomenet. Reglera dem där de är ett problem – låt dem annars vara.

Ämnen i artikeln

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt