Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-20 22:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-tank-er-ett-os-mitt-i-stockholms-trafikkaos/

Ledare

Erik Helmerson: Tänk er ett OS mitt i Stockholms trafikkaos

Buss 4 till OS-byn avgår om elva timmar. Foto: Magnus Hallgren

Stockholm kollektivtrafik kan inte ens se till att folk kommer till jobbet. Hur i hela friden ska den klara ett vinter-OS med hundratusentals besökare? 

Erik Helmerson
Rätta artikel

Tidigare har för lite snö anförts som argument mot att hålla vinter-OS i Stockholm. Nu kan vi tillägga en ny farhåga: för mycket snö.

De olympiska vinterspelen år 2026 som nu debatteras flitigt ska äga rum mellan den 6 och 22 februari. Så lustigt: det är ju nu! Och hur det ser ut i Stockholm i dessa dagar vet alla som inte befinner sig under husarrest. Med denna tidnings ord: ” massiva problem med kollektivtrafiken”. Det är växelfel och signalfel. Tunnelbanan står stilla. Bussarna slirar och ställs in. Roslagsbanans dörrar kan inte öppnas. Pendeltågen är... tja, pendeltågen.

Tidigare i veckan berodde problemen på vädret, konstaterar SL:s hårt prövade presstjänst. ”Men i dag är det vår egen infrastruktur som är problemet.” Minsann. Spännande att se vad som orsakar morgondagens kaos.

Ska vi göra tankeexperimentet att slänga in 700 000 rosenkindade OS-besökare i ekvationen? (Uppskattningen kommer från en analys av Sweco). 

”Framkomligheten till de olika tävlingsplatserna kommer att delvis bli ansträngd under spelen”, skriver Stockholms stad i sin utredning, ”men bedöms ändå vara hanterbar under de veckor som arrangemanget pågår”. Ursäkta, men framkomligheten är ju alltså totalt ohanterbar även utan ett OS?

Ska vi göra tankeexperimentet att slänga in 700 000 rosenkindade OS-besökare i ekvationen?

En försmak på vad det innebär att hålla stora evenemang i skuggan av Stockholms oförmåga att kombinera snö och fungerande infrastruktur får vi av det pågående alpina VM i Åre. Störtloppsåkare på väg dit fastnade i huvudstaden: ”Vi ville ta en taxi in till centrum, men det var två timmars kö i minus 15 grader”. Bagaget försvann på vägen, inklusive tävlingsdräkter. Samma Åre är Stockholms medarrangör av OS.  

I och med att Stadshusets politiker svängt och en majoritet nu förordar att söka spelen har ett tungt argument mot dem fallit. Men andra kvarstår. Det viktigaste är att politiker och företagare alltid blir snöblinda i sådana här sammanhang; glädjekalkyler dunkas triumferande mot konferensbord, slutnotan blir ofantligt dyrare och det är alltid någon annan, läs ”du själv”, som betalar.

Låt oss hoppas att Internationella olympiska kommittén noterar vad som nu sker i den tänkta OS-staden och frågar sig hur Stockholm ska klara att forsla hundratusentals människor till diverse arenor när dagens stockholmare inte ens kan ta sig till jobbet. Då har denna kaosvinter åtminstone fört något gott med sig.

Om vi ändå får spelen kan vi passa på att introducera några nya OS-grenar: snöcykling, isvurpa medelst konstlandning, 200 meter pulsning och sprint mot full buss.