Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 02:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/gunnar-jonsson-varning-for-konkurrensens-dodgravare/

Ledare

Gunnar Jonsson: Frankrike och Tyskland borde sluta härma Kina

EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager. Foto: Eva Tedesjö

EU ska inte göra som Kina och välja statligt stödda monopol i stället för konkurrens.

Rätta artikel

Tyska Siemens och franska Alstom hade dåliga argument. Planen var att slå ihop sig till en jätte i tågbranschen, ett flygets Airbus, med motiveringen att endast så kunde konkurrensen från Kinas statsstyrda koncern CRRC mötas. Fast det går ingen nöd på Siemens och Alstom. Kineserna är en rätt liten spelare på världsmarknaden och inget akut hot i Europa.

Klokt nog sa EU-kommissionen nej till fusionen i februari. Resultatet skulle ha blivit sämre konkurrens i Europa och sannolikt högre priser för kunder och passagerare.

Att staten dirigerar ekonomin och backar upp nationella flaggskepp är en gammal dålig fransk tradition. Det nya är att Tyskland, som brukat hylla marknadens överhöghet, plötsligt är med på vagnen. Både finansminister Bruno Le Maire och ekonomiminister Peter Altmaier vill göra Siemens-Alstom till en ”europeisk champion”, och har högljutt protesterat mot EU:s utslag.

Klokt nog sa EU-kommissionen nej till fusionen mellan Siemens och Alstom i februari.

De vill nu skriva om konkurrensreglerna och ge ländernas regeringar rätt att riva upp kommissionens beslut. Frågan lär komma upp på EU-toppmötet om drygt två veckor.

Frankrike surnade till när nederländska staten nyligen köpte en stor aktiepost i det gränsöverskridande flygbolaget Air France-KLM. Sådana ingrepp är ju förbehållet fransmän. Men Siemens-Alstom handlar inte bara om europeisk stormaktsarrogans.

Helt klart är att Kinas kommunistregim stöttar ”sina” exportörer med stora statliga subventioner, vilket ger konkurrenterna en nackdel. USA oroas nuförtiden sällan av truster och karteller, utan låter bjässarna glufsa i sig. Europa sticker ut.

Att härma Kina och skapa monopol med statlig industripolitik i ryggen kan dock inte vara svaret. Problemet i EU är inte för mycket konkurrens, utan för lite inom servicesektorn.

EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager är ingen dogmatiker. Siemens och Alstom hade kunna öka sina möjligheter genom att sälja av en del tillgångar. Hon tycker också att EU och dess medlemmar har åtskilligt att ta tag i, men att de måste tänka först i stället för att gripas av panik.

Staten har ansvaret för att se till att infrastruktur byggs och forskningen får rejält med pengar. Rättvisa ska prägla marknaderna men regeldjungeln tuktas. Utländska investeringar måste granskas bättre. Offentliga upphandlingar är inte till för att statligt sponsrade kineser ska ta över allt. Att Kina köper svenska hamnar är ingen god idé ur ett nationellt säkerhetsperspektiv, knappast heller att Huawei bygger våra 5g-nätverk.

Men marknaden måste hållas öppen, så att företagen inte blir för bekväma. Det mår Europas konsumenter bäst av.