Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ledare

Över alla gränser

Danmark vill förstärka tullkontrollen men utmanar samtidigt den fria rörligheten. Det krävs tydligare gemensamma regler om inte EU ska falla isär.

I går skickade EU-kommissionen ett brev till Köpenhamn med en lång rad ilskna frågor.

Bryssel vill veta hur den danska regeringen tänker upprätthålla den fria rörlighetens principer när det införs nya, tuffare kontroller vid de danska gränserna. Och det finns verkligen skäl att undra.

Danmark hävdar att det enbart handlar om effektivare kamp mot kriminalitet, människohandel och smuggling av till exempel narkotika. Det är därför gränskontrollerna förstärks, försäkrar regeringen.

Men den som läser det detaljerade avtal som ligger till grund för det danska beslutet inser att det handlar om något mer.

Bakom avtalet om ”Permanent tullkontroll” står den danska regeringen, Kristdemokraterna och Dansk folkeparti. Det tillkom som en eftergift åt Pia Kjærsgaard som krävde gränskontroller för att gå med på en reform av det danska pensionssystemet.

Uppgörelsen innebär att det ska byggas nya, stora tullstationer och installeras övervakningskameror vid gränsen mot Tyskland. Motorvägar ska delas upp i sex filer med tillhörande vaktkurer som utrustas med splitterny utrustning för bland annat scanning av människor.

Hamnarna i Rødby, Gedser och Helsingør ska förstärkas med tullare, poliser och övervakningsutrustning. Mobila team ska genomsöka tågen. Dessutom vill Danmark att tullstationen vid Lernacken på den svenska sidan av Öresundsbron rustas upp på motsvarande sätt.

Även om avtalet alltså formellt sett inte innebär att passkontrollerna återinförs är det så det kan – och antagligen ska – uppfattas. Danmark markerar sina gränser mot omvärlden.

Inte konstigt att Dansk folkeparti jublar. Eller att franska Nationella frontens ledare Marine Le Pen applåderar danskarnas initiativ. Detta är vad de högerpopulistiska krafterna i Europa har propagerat för i åratal.

Kommer det att leda till färre brott? Kanske. Men inte ens den danska polisen eller polisbyrån Europol hävdar att organiserad brottslighet bekämpas vid gränsstationerna. Det som krävs är bättre polissamarbete.  

Inte heller den danska regeringen tror att fler tullstationer skrämmer bort de kriminella. Så sent som den 6 maj i år avvisade utrikesminister Lene Espersen krav på detta och förklarade att ”det inte är vid gränserna som brotten begås”. Men sedan dess har regeringen gett efter för kravet från Dansk folkeparti.

Det handlar alltså om symbolpolitik – som kan göra stor skada i Europa.
Därför är det bra att kommissionen har reagerat så tydligt och relativt snabbt. Köpenhamn har en hel del att förklara.

Visst måste EU:s medlemsländer i vissa extrema situationer ha rätt att kontrollera vilka som reser in.

Om unionens yttre gränser bryter samman eller om ett terrorattentat hotar säkerheten kan det vara både rätt och nödvändigt att tillfälligt stänga gränserna.

Men den fria rörligheten är en av det europeiska samarbetets verkligt stora framgångar. När regelverket är otydligt leder det till att medlemsländerna tar lagen i egna händer.

För att förhindra ett fortsatt sönderfall och försvara människors rätt att röra sig fritt över gränserna behövs tydligare och mer gemensamma regler som gäller i hela EU.

Detta är en huvudledare skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.