Städerna håller andan för dieselbilarnas avgaser - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ledare

Städerna håller andan för avgaserna

DN 4/6 2017. Dieselbilarnas avgaser är skadliga för både hälsa och miljö. De måste bort från våra städer.

”Det är biltillverkarnas förbannade ansvar att minska skadorna.” Tysklands transportminister Alexander Dobrindt skrädde inte orden inför onsdagens extrainkallade toppmöte om dieselbilens framtid, där det bestämdes att företagen ska bekosta utsläppsminskande uppdateringar av mjukvaran i miljontals bilar.

Bakgrunden är tidningen Der Spiegels avslöjande tidigare i somras om att BMW, Porsche, Volkswagen, Audi och Daimler i hemlighet kan ha samarbetat om att manipulera mjukvaran i sina dieselbilar för att klara utsläppstester.

Låter det bekant? Ja, det liknar fusket som Volkswagen avslöjades med för snart två år sedan. Och det är nu hög tid att sätta punkt för dieselvurmen.

Smutsig luft är ett stort problem i många tyska städer och i slutet av förra veckan öppnade en domstol i Stuttgart för att förbjuda dieselbilar som inte klarar de strängaste utsläppskraven. ”Att skydda medborgarnas hälsa måste anses viktigare än äganderätten och de berörda fordonsägarnas allmänna handlingsfrihet”, sa domaren Wolfgang Kern.

Och det finns all anledning att ta problemet på allvar. Dieselbilar har det senaste decenniet blivit populära för att de har lägre utsläpp av koldioxid än bensinmotorer, och utgör i dag majoriteten av de nya bilarna som säljs i Sverige. Tyvärr innehåller avgaserna i stället stora mängder kväveoxider. De är mycket skadliga för hälsan och kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar, lungcancer, stroke och KOL.

Enligt Svenska miljöinstitutet IVL dör 1 300 svenskar i förtid varje år på grund av kväveoxider.

Enligt Svenska miljöinstitutet IVL dör 1 300 svenskar i förtid varje år på grund av kväveoxider och globalt beräknas smutsig utomhusluft ta livet av 3,5 miljoner människor om året. Det är betydligt fler än som dör i aids, malaria och tbc – tillsammans. En studie från institutet för global hälsa i Barcelona som publicerades förra året visar dessutom att barn som utsätts för höga halter av luftföroreningar får inlärningsproblem och utvecklas långsammare än sina jämnåriga.

Efter att de nya rönen offentliggjorts har Barcelona infört en rad åtgärder för att minska luftföroreningarna. Bland annat har man sänkt hastigheten till 10 km/h, byggt om gator och parkeringar till sociala ytor och förbjudit tung trafik i vissa områden. Ingen ska ha längre än 300 meter till närmaste busshållplats och målet är att minska biltrafiken i metropolen med 21 procent. Mer än hälften av de 13,8 miljoner kvadratmeter som i dag täcks av bilväg ska frigöras.

Och staden är långt ifrån ensam om att ta krafttag mot utsläppen. Norge satsar sedan länge stort på elbilar och i vintras infördes förbud mot att köra dieselbilar i Oslo när luften är dålig. Storstäderna Paris, Madrid, Mexico City och Aten har kommit överens om att förbjuda alla dieseldrivna bilar senast år 2025 och i Storbritannien och Frankrike ska det vara slutkört år 2040.

I Sverige går arbetet mot de skadliga utsläppen långsammare fram, men även här börjar det röra på sig. Transportstyrelsen överlämnade förra året en utredning om möjligheterna att införa nya, strängare miljözoner i svenska städer med förslag som regeringen väntas klubba igenom i höst. Inom den nya miljözon 2 ska fossilbilar som inte uppfyller stränga utsläppskrav förbjudas och i miljözon 3 tillåts bara bilar som drivs med el eller vätgas. Om miljözonerna införs och i så fall var, är upp till varje kommun. Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén säger till SvD (3/7) att han hoppas kunna förbjuda äldre fossilbilar i hela Stockholms innerstad och göra Gamla stan till en miljözon 3 så snart som möjligt, troligen 2020.

För att omställningen ska bli lyckad är det dock av yttersta vikt att begränsningarna kombineras med fortsatt utbyggnad av kollektivtrafik och cykelinfrastruktur. Citybanan är redan invigd och flera tunnelbanelinjer på väg. Men ska hela trafiken ställas om behövs mycket mer. Genom säkrare cykelbanor kan cykeln bli förstaval vid resor som är kortare än fem kilometer, vilket skulle minska trängseln i kollektivtrafiken.

Framför allt behövs dock förbättringar som kan genomföras och ge resultat snabbt, inte minst fler och bättre busslinjer. Göteborg och Stockholm borde också överväga att höja trängselavgifterna för bilar som smutsar ner.

Genom att kombinera flera åtgärder kan vi stegvis göra oss oberoende av fossila bränslen. Politiker tycker väl lika illa som alla andra om att få instruktioner om hur de ska köra från passagerarsätet, men om vi ska nå en hållbar framtid måste ni faktiskt trycka på gaspedalen nu.

DN Ledare.4 augusti 2017

Läs fler artiklar. Till DN:s ledarsida

Detta är en huvudledare skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.