Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-23 14:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/inlagg/roberto-maiorana-for-att-kunna-upprusta-jarnvagen-maste-vi-saga-nej-till-tagtrafik/

Inlägg

Roberto Maiorana: För att kunna upprusta järnvägen måste vi säga nej till tågtrafik

Foto: Magnus Hallgren

Replik på Peter Wolodarskis krönika ”Regeringens nattåg fastnar på Öresundsbron”.

Rätta artikel

Klimatet är en av Trafikverkets viktigaste frågor. Användningen av transportsystemet ska bidra till att miljökvalitetsmålen uppnås.

Därför är det positivt att resandet med tåg har ökat kraftigt. Aldrig har så många tåg gått som i dag, och aldrig tidigare har så många rest på järnvägen. Det handlar om en fördubbling sedan mitten av 1990-talet. Den svenska järnvägen har dessutom stora upprustningsbehov. För att vi ska kunna ha en fungerande järnväg i framtiden behöver vi genomföra arbeten på spåren i dag. Vi står just nu inför den största satsningen i modern tid för att rusta, bygga ut och modernisera järnvägen. 

Så det är trångt på spåren – med över 50 aktörer på en avreglerad marknad. Det är ett omfattande pussel att få alla önskemål tillgodosedda för att köra tåg och för att samtidigt kunna underhålla järnvägsanläggningen. Det handlar om att få ihop önskemålen om cirka 1,5 miljoner tåg och cirka 20 000 underhållsarbeten per år. Dessutom ska tågen vara punktliga.

I fallet med tågresan till Berlin som Peter Wolodarski nämner i sin krönika rådde det kapacitetsbrist och gick inte att lösa.

Tågplaneringen är ett komplext arbete men Trafikverket försöker alltid vara flexibelt och flyttar ibland banarbeten om det går. Varje år gör vi uppemot 80 000 ändringar i den satta planeringen. Och vi ser till att göra så mycket banarbeten som möjligt när så få som möjligt reser, till exempel under sommaren. 

I fallet med tågresan till Berlin som Peter Wolodarski nämner i sin krönika rådde det kapacitetsbrist och gick inte att lösa. Den tid i spår som önskades var redan upptagen av andra operatörer. För resan till Italien, som också nämns i texten och där DN ansökte om kapacitet, gick det däremot att lösa bland annat genom en flytt av banarbete. 

Det finns inga motsättningar mellan det som Wolodarski önskar och det som Trafikverket arbetar för – en järnväg som används maximalt för att bidra till miljömålen. Men en upprustning av järnvägen kommer tyvärr att behöva ta plats i spåren de närmaste åren och det kommer att märkas. 

Roberto Maiorana, verksamhetsområdeschef på Trafikverket

Slutreplik: Peter Wolodarski svarar Trafikverket.