Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-17 12:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/jens-runnberg-det-ar-fullt-rimligt-att-direktreklam-for-partilotterier-forbjuds/

LEDARE

Jens Runnberg: Det är fullt rimligt att direktreklam för partilotterier förbjuds

En annons från Socialdemokraternas Kombilotteriet.
En annons från Socialdemokraternas Kombilotteriet. Foto: Magnus Hallgren

Drömmen om storvinsten är fullständigt orealistisk. Men att prångla ut den är själva idén med mycken spelreklam. Till och med politiska partier går mycket långt.

Detta är en text publicerad på Dagens Nyheters ledarsidor. Ledarredaktionens politiska hållning är oberoende liberal.

Ska påträngande försäljningsmetoder även fortsättningsvis vara tillåtna för lotterier som drar in pengar till partier och föreningar? Ja, föreslog utredaren Anna-Lena Sörenson, tidigare riksdagsledamot för Socialdemokraterna. Nej, står det i lagförslaget som utarbetats på finansdepartementet.

Det här är ingen liten fråga i svensk politik. S sålde lotter för 160 miljoner kronor 2020 och gjorde en vinst på 30 miljoner efter vinstutbetalningar och lönekostnader.

Finansdepartementet vill förbjuda direktreklam i linje med behovet av en ”särskild måttfullhet vid marknadsföring av spel till konsumenter”. Det riskerar hela verksamheten för S-bolaget Kombispel, enligt vd Jonas Lindholm.

Att finansiering av partiverksamhet sker med sådana här metoder förefaller särskilt olämpligt.

Det är känt sedan tidigare att S gått långt i strävan att få in pengar till partikassan. 2017 avslöjade DN att Kombispel sålde lotter på kredit till redan skuldsatta och hade skickat över 8000 personer till Kronofogden för lotter som de köpt på kredit och sedan haft svårt att betala.

Granskningen ledde till att Kombispel slutade med sådana metoder, men telefonförsäljning, betalning via faktura och olika bonusprogram förekommer fortfarande.

Det är ju inte direkt den överhängande sannolikheten att spelarna förlorar pengar, och att spelarna som kollektiv alltid gör det, som Kombispel informerar om i sin marknadsföring, utan i stället den mikroskopiska chansen att vinna stort.

”Det är svårt att sälja en produkt som är drömmen om vinsten utan att få prata om drömmen om vinsten”, säger Lindholm till partitidningen Aktuellt i politiken.

Direktmarknadsföring för spel och lotterier är förstås särskilt problematisk för personer med spelberoende. Det är välkommet att reklamreglerna skärps för alla och särskilt spelbolagen. Att finansiering av partiverksamhet sker med sådana här metoder förefaller särskilt olämpligt.

Ämnen i artikeln

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt