Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-04-19 10:34

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/jens-runnberg-ska-staten-bokstavligen-slacka-lyset-pa-landsbygden/

Ledare

Jens Runnberg: Ska staten bokstavligen släcka lyset på landsbygden?

Den som går sist släcker lampan.
Den som går sist släcker lampan. Foto: Hasse Holmberg / TT

Stat och kommun pekar finger åt varandra. Under tiden släcks vägbelysningen på landsbygden.

Detta är en text publicerad på Dagens Nyheters ledarsidor. Ledarredaktionens politiska hållning är oberoende liberal.

Belysningsanläggningar heter de på byråkratsvenska. Gatlyse är nog ett vanligare namn ute i Sveriges byar och mindre samhällen. 500.000 finns det ute i landet.

Ägarbilden är, som det brukar heta när ingen vill betala, komplicerad. Vanligast runt om i landet har varit att vägen genom byn är statlig men att gatlysena är kommunala.

Utredningen ”Belysning där det behövs” som SKR och staten lade fram gemensamt 2017 konstaterade diplomatiskt att ”av olika anledningar har många anläggningar i dag ett eftersatt underhåll och den totala underhållsskulden bedöms vara 5–10 miljarder”.

Så mycket pengar?

Då kan man vänta sig att två processer drar igång. En som ska landa i att det inte behövs så mycket belysning och en annan som ska landa i att det nog är motpartens skyldighet att ta de mesta kostnaderna.

I de mindre samhällena vet man att belysning bidrar till trygghet. Det är ingen skillnad där i förhållande till mörka parker i storstäderna. Ljus gör skillnad.

Trafikverket har ett mer strikt trafiksäkerhetsperspektiv – det är ”de oskyddade trafikanterna, kollektivt resande, tillgänglighet och minskad klimatpåverkan som prioriteras”.

Överenskommelsen tycks ha gällt tills staten fick notan klar för sig.

Det blev en kompromiss. Hälften ska släckas. ”Upp till 50 procent av dagens befintliga ljuspunkter kommer att finnas kvar. Det kan vara motiverat att dessa är statligt ägda”.

Alltför ålderstigna gatlysen ville staten inte ta över. ”De anläggningar som lämnas över ska ha minst halva sin tekniska livslängd kvar”.

Överenskommelsen tycks ha gällt tills staten fick notan klar för sig. Trafikverket förklarade att man inte hade några anslag till att ta över gatlysena.

Nu är det ställningskrig och ordföranden för SKR, Anders Knape (M) fräser att ”Kommunerna kan inte tvingas plocka upp noten för statens vägbelysning bara för att staten har glömt plånboken hemma” (Dagens Samhälle 25/3).

Och under tiden ruttnar belysningsstolparna sakta och de antingen statliga eller kommunala lamporna slocknar en efter en i de delar av Sverige där skattetrycket är som högst.

Ämnen i artikeln

Trafikverket

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt