Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ledare

Klimatpolitik är inte bara ekomys och grön tillväxt

Foto: Magnus Bard

DN 4/5 2018. Sju partier i riksdagen är egentligen eniga om världens kanske mest offensiva klimatmål. Inget av dem vet hur de ska nås.

Klimatpolitik är som tandborstning. Ingen har sagt att det måste vara kul. Vuxna människor borde ändå klara denna nödvändighet, utan tandkräm med jordgubbssmak.

När Miljöpartiet på torsdagen presenterade sitt valmanifest trugade dock språkrören med retoriska godisaromer. MP manar väljarna att kliva fram och ”våga stå först i omställningen till en ny värld” (DN Debatt 3/5). I denna värld lockar barnvänliga städer och en levande landsbygd. Tågen går snabbt, och det kostar inte på att leva hållbart.

Politiken måste ge ”människor möjlighet att vara med i förändringen” och ”göra klimatomställningen i sin vardag”. Det låter nästan som att klimatfrågan är ett andligt projekt.

Det är det inte. Att minska och på sikt strypa människans utsläpp av växthusgaser läker knappast själen. Däremot kräver det noggranna politiska prioriteringar, och därtill internationella samarbetsformer som inte har setts förut. Allt är inte win-win och ekomat som dignar på borden. Om det bara fanns fördelar med omställningen, som Miljöpartiet antyder, skulle FN:s mål redan ha nåtts.

Sju partier i riksdagen är egentligen eniga om världens kanske mest offensiva klimatmål. Sverige ska gå i täten. Inget av partierna är dock alldeles uppriktigt om vad det innebär, och vad det kräver. Om bara tolv år ska utsläppen av växthusgaser ha minskat med 60 procent jämfört med nivån 2005. Särskilt svenska transporter har ett strängt beting.

Konjunkturinstitutet räknar med att den nya klimatlagen kommer att kosta svensk ekonomi många tiotals miljarder kronor per år. Enligt en kalkyl behöver koldioxidskatten höjas med 1 000 procent, och mer därtill, under det kommande decenniet. Det skulle ge ett bensinpris på omkring 50 kronor per liter. Ingen har egentligen förklarat hur landsbygden ska leva då.

Ingen har egentligen förklarat hur landsbygden ska leva då.

Motsägelserna gnager. Gapet mellan MP:s valplakat 2014 och hur partiet sedan har uppträtt i regeringsställning har sänkt partiets trovärdighet. Gustav Fridolins kolbit var en effektiv ploj, men klargjorde inte de dilemman som klimatmålen ställer oss inför.

En del goda saker har införts under mandatperioden. Till exempel en indexreglerad höjning av bensinskatten. Men även sådana åtgärder ligger ganska långt ifrån de högtidligt uttalade ambitionerna.

Problemet är också blocköverskridande. Inom Alliansen har retoriken inte heller alltid stämt med verkligheten. C-ledaren Annie Lööfs gröna röst brukar skära sig när partiintresset hamnar i otakt med utsläppsmålen. Borgerliga partier har en tendens att fästa överdriven tilltro till ny teknik, som av egen kraft ska slå ut den fossila ekonomin. Det gäller till exempel flyget. Mycket av förhoppningarna är önsketänkande.

En god nyhet är att Moderaterna har skärpt sig. Ulf Kristersson höll tal på torsdagen och presenterade en lång rapport om den moderata klimatpolitik som till nyligen verkade bortglömd. Dels kritiseras rödgrönt slöseri, som regeringens bidrag till elcyklar. Dels skisserar M nya reformer för forskning och laddinfrastruktur för elbilar. Kristersson vill samtidigt omförhandla de internationella avtal som förhindrar en vettig beskattning av flygresandet. Han vill också satsa på ”negativa” utsläpp, alltså teknik för att fånga och lagra koldioxid som annars skulle släppas ut i atmosfären.

Bra förslag. Men också otillräckliga på sikt. Partierna når inte de mål de själva har satt upp. Om de menar allvar med klimatpolitiken kan den inte bara handla om ekomys och grön tillväxt.

Detta är en huvudledare skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.