Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-10-29 21:34

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/kry-var-modell-sparar-enorma-resurser-for-varden/

Replik Ledare

Kry: ”Vår modell sparar enorma resurser för vården”

Foto: Magnus Hallgren

REPLIK. ”Det är inte längre aktuellt med gamla sanningar där det bara gick att ha ett visst antal patienter listade på en vårdcentral”, skriver Erik Hjelmstedt, Sverigechef för Kry, efter att företaget fått skarp kritik.

Frågan om digital vård, patientmakt och vad som egentligen är effektivt i vårdsystemet är komplex och kräver en djupare analys än den DN förmår ge på ledarplats (4/10).

En grundläggande pusselbit för att förstå den senaste tidens debatt kring digital vård och listning är att man genom en kombination av digitala möten och besök på fysisk vårdcentral kan behandla och ta hand om långt många fler patienter än en traditionell vårdcentral där endast fasta telefoner och fysiska möten har varit alternativen. Det är därför inte längre aktuellt med gamla sanningar där det bara gick att ha ett visst antal patienter listade på en vårdcentral.

Kapaciteten har helt enkelt ökat för att erbjuda kvalitativ vård i tid. Kry har byggt en relation till ett stort antal patienter under de fem år som den digitala tjänsten hittills funnits. Att många nu väljer att lista sig på våra fysiska vårdcentraler ser vi som ett gott betyg och ett kvitto på att patienterna uppskattar den vård de får hos Kry och har förtroende för oss som sin helhetsvårdgivare. Det går inte att lista sig hos Kry utan flera aktiva steg och att personligen signera via bank-id. Den som listat sig får dessutom en skriftlig bekräftelse direkt efteråt.

Trots att de senaste årens utveckling verkar ha gått DN förbi så har som tur är inte patienterna gått miste om framtidens vård. När vi nu kan möta och behandla patienter dygnet runt och kombinera det bästa av digital och fysisk vård kan fler få vård i rätt tid och på rätt nivå och ofta även på ett språk som är mer tillgängligt om svenskan är svag. Det är en revolutionerande modell i ett primärvårdslandskap där många patienter tidigare tvingats vänta med mössan i hand i veckor eller i värsta fall inte fått någon hjälp alls.

Att många nu väljer att lista sig på våra fysiska vårdcentraler ser vi som ett gott betyg.

När gamla strukturer utmanas och utsätts för konkurrens uppstår naturligt en turbulens. Kry tror på patientens rätt till snabb och adekvat vård och företräder en modell som just löser detta. Att arbeta digitalt när det går och fysiskt när det behövs sparar enorma resurser för vården och samhället eftersom man i många fall kan behandla samma diagnos digitalt i stället för fysiskt till en mycket lägre kostnad för skattebetalarna.

Digitala vårdgivare har kunnat leverera digitala besök mot en ersättning om 500 kronor, medan SKR rapporterar en genomsnittlig produktionskostnad på 2.000 kronor för fysiska besök med samma diagnoser. Inte heller ser vi några större skillnader i diagnosmönster för vårdsökande hos Kry jämfört med traditionella vårdgivare, tvärtemot vad DN påstår. Med digitala inslag kan fler människor få hjälp samtidigt som resurser kan omprioriteras till patienter med de mest komplexa vårdbehoven. En resursoptimering som är bra för såväl patienterna som samhället och skattebetalarna.

Ämnen i artikeln

Sjukvård
Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt