Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-21 13:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/lattare-att-vakta-sapo-an-for-sapo-att-vakta-terrorister/

Ledare

Mattias Svensson: Lättare att vakta Säpo än för Säpo att vakta terrorister

De som på statens uppdrag övervakar andra kan lätt bli övervakade själva.

Rätta artikel

Som DN nu kan avslöja kan anställda hos Säpo, FRA och andra systemviktiga arbetsplatser identifieras och deras rörlighet följas via appar i deras mobiltelefoner. Informationen är till salu via andra företag och kan för en relativt billig penning hamna i också orätta händer.

Anställda hos Säpo, FRA och andra systemviktiga arbetsplatser kan identifieras och deras rörlighet följas via appar i deras mobiltelefoner.

Vem som helst kan vakta väktarna, och hade det rört fullt transparenta processer hade det kanske varit något bra. Men när det är en, sannolikt oavsiktlig, bieffekt av kommersiell informationsinsamling i andra syften finns det anledning att agera.

Situationen är inte utan ironier. När Säpo och FRA övervakar misstänkta terrorister eller aktörer för främmande makt är det via strikt reglerade instrument och med information som är begränsad med hänsyn till privatpersoners integritet. Kritiken har varit, och ska också vara, hård mot varje ny befogenhet. Sådana beslut och sådan makt kräver noggrann genomlysning.

Samma information får dock inte tillåtas bli redskap för främmande makt, politiska extremister eller besatta stalkare.

Lika farligt är det inte att företag kan anpassa erbjudanden om restaurangbesök och kläder efter vår elektroniska information. Sådant bör man definitivt få samtycka till. Samma information får dock inte tillåtas bli redskap för främmande makt, politiska extremister eller besatta stalkare.

Generella restriktioner mot detta slags informationsinsamling är en väg att gå, men kan inte vara hela lösningen.

Staten behöver också bli betydligt hårdare i sin reglering av anställdas telefonvanor, kanske till och med familjemedlemmar till anställda. Sådana krav blir svåra att upprätthålla när allt fler vardagstransaktioner, inklusive identifikation och betalningar, kräver mobiltelefon.

Å andra sidan skulle strikta krav på statsanställdas mobilvanor skapa en efterfrågan på telefoner och appar kompatibla med också strikta integritetskrav. Ett sådant utbud skulle nog fler uppskatta.