Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 11:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson-de-daliga-skolresultaten-ar-inte-elevernas-fel/

Ledare

Lisa Magnusson: De dåliga skolresultaten är inte elevernas fel

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Barnen kanske är dummare än någonsin, men hur smarta är de vuxna?

Svenska barn blir allt dummare, sägs det. Sedan millennieskiftet har intelligensen rasat i de yngsta åldersgrupperna. De gör sämre ifrån sig i skolan, både jämfört med äldre generationer och internationellt. Och de tillbringar alltmer tid framför diverse skärmar, vilket gör dem klumpiga på alla möjliga sätt: motoriskt, kognitivt, kommunikativt. 

”Mycket data pekar på att människor som endast blir talade TILL, det vill säga från tv eller surfplattor, inte utvecklar språket lika bra som de som blir talade MED. Och ju färre samtal man har hemma, desto mer tittar man i mobilen, läsplattan eller på tv”, har hjärnforskaren Martin Ingves tidigare sagt (Svenska Dagbladet 30/1 2018)

Han vill också understryka en i svensk debatt sällan påtalad faktor: Det leks för lite numera. ”Om barnens fysiska lek ersätts med läsplattor och tv-tittande påverkar det tänkandet. Barnen går miste om viktig språkutveckling vilket gör att det abstrakta tänkandet hämmas – något som i sin tur påverkar intelligensen.” 

Men nu är det alltså lag på att barn ska sitta med skärmar också i skolan; detta är ett självändamål.

I dagarna kom även en stor tvärstudie som visar just detta: Allra störst framgång i skolan får faktiskt de ungar som slipper sitta stilla framför en kateder och i stället får leka och lära sig saker genom att göra dem under ledning av en varm vuxenhand, och som i maklig takt fått öva upp sina sociala färdigheter. 

Kort sagt: De barn som får vara barn länge. 

Det är ju rätt intressant i ljuset av den enorma reform som redan är över oss. Ja, jag talar om den digitala satsning som nu äger rum. Mot bättre vetande, ska påpekas, för det finns en hel del studier som tyder på att skärmar faktiskt hämmar lärandet. Men nu är det alltså lag på att barn ska sitta med skärmar också i skolan; detta är ett självändamål. 

Skolorna lägger stora summor på inköp av läsplattor, datorer och diverse ”skräddarsydda” specialprogram. Redan tvingas flera kommuner, däribland Göteborg, Kalmar och Umeå, skrota sina svindyra skolplattformar. Stockholm överväger att gå samma väg med sin plattform, eftersom den konstaterats vara ett enda haveri sett till både användarmässighet och säkerhet (Ekot 23/9)

Och detta för oss till själva grundproblemet. Barnen må vara dummare än någonsin. Men det beror ju inte på dem själva, utan på att de ges dåliga förutsättningar att utvecklas. Man kan verkligen fundera över hur smarta de vuxna är, som har skapat den här situationen.