Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 00:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson-public-service-forlorar-mest-pa-skandalen/

Ledare

Lisa Magnusson: Public service förlorar mest på skandalen

Foto: Nicklas Thegerström

Seriösa medieföretag som norska NRK får under inga omständigheter ägna sig åt desinformationskampanjer. Att man ens ska behöva påpeka detta.

Uppdatering 190905 13.40: Texten har tillfogats en rättelse avseende Senterpartiets resultat i det tidigare skolvalet.

Norska public service, NRK, har under ett halvår spridit falska nyheter i syfte att manipulera ett skolval. Det låter som ett påstående från en konspirationssajt, men dessvärre är det alldeles sant.  

Ramen var denna: Det prisbelönta grävprogrammet ”Folkeupplysningen” ville undersöka om det gick att styra människor att rösta på ett visst sätt. Från början var planen att försöka påverka det riktiga valet, men det projektet stoppades tack och lov av en chef på NRK. Då bestämde sig redaktionen för att i stället lägga sig i skolvalet i Lilleström.

Målet var att få Senterpartiet att lyfta, eftersom det var det parti som fått sämst resultat i förra skolvalet. I detta ingick även att sprida desinformation om andra partier, såsom att de ville införa kvoter för internetanvändning, förbjuda deodorant i skolan och låta lärarna sätta individuella frånvarogränser för eleverna. 

För kampanjen användes uppdiktade profiler på Instagram, köpta Facebook-annonser samt flygblad på skolans område.

Resultatet av detta ”demokratiexperiment” var en viss ökning för Senterpartiet, från 2 procent till 3,1 procent. Den stora vinnaren var – intressant nog – det parti som kanske baktalades allra mest: Miljøpartiet De Grønne, som ökade med över 10 procentenheter. Och den stora förloraren? Public service.

För visst är påverkansexperiment värdefulla. Men de måste utföras under kontrollerade, vetenskapliga former. De ska inte iscensättas av mediehus, med den egna journalistiska tyngden som pant. 

I slutänden handlar kritiskt tänkande om att värdera andrahandsuppgifter, och då måste man kunna acceptera vissa källor, veta att vissa avsändare är trovärdiga och andra inte. Vad lär då NRK de nya generationerna genom att visa sig stå som avsändare till en smutsig valkampanj? Den stora slutsatsen är väl denna: Inte ens NRK kan man lita på. 

Rättelse: I en tidigare version av texten fanns en felaktig sifferuppgift om Senterpartiet, som i det tidigare skolvalet alltså ökade från 2 procent och ingenting annat.