Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-23 05:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson-vad-galler-elsparkcyklar-ar-sverige-ett-tyskland-for-barn/

Ledare

Lisa Magnusson: Vad gäller elsparkcyklar är Sverige ett Tyskland för barn

Bild 1 av 2 Varning, fotgängare!
Foto: Geir Olsen
Bild 2 av 2 ”Parkerade” elsparkcyklar.
Foto: Stina Stjernkvist/TT

Elsparkcyklarna ligger utströdda lite överallt, likt leksaker som någon plockat upp, roat sig med en stund och sedan i en impuls släppt ifrån sig. Nu behövs reglering.

Det sägs ju ibland att Tyskland är ett Sverige för vuxna, och särskilt tydligt blir detta vad gäller elsparkcyklarna. På Berlins gator står fordonen, enligt ett imponerat vittne på plats, allt som oftast prydligt uppradade där de inte är i vägen för någon.

Deprimerande nog kan man uppenbarligen också vända på saken, och konstatera att Sverige tycks vara ett Tyskland för barn. 

Här ligger elsparkcyklarna utströdda lite överallt, likt leksaker som någon plockat upp, roat sig med en stund och sedan i en impuls släppt ifrån sig. Det finns ett städsystem, men det bygger på att personer inom den lågbetalda så kallade ”gigekonomin” kommer och samlar in bråten när alla andra redan snubblat runt över den hela dagen. Det här är bokstavligen ett hinder, inte minst för äldre och andra som har svårt att röra sig.

Vi är inte de enda som haft svårt att hantera den nya elburna friheten.

Lägg därtill risken för olyckor när elsparkcyklisterna knäpptyst viner fram längs gator och torg i dödsföraktande hastighet. Inte undra på att en majoritet av stockholmarna, 54 procent, är negativa till denna nymodighet – trots allt gott den medför i form av miljövinster och mindre trängsel i trafiken. 

Men vi är inte de enda som haft svårt att hantera den nya elburna friheten.

I Paris har man länge haft samma problem som här, och löste detta genom att bland annat införa dryga böter för dem som kör fortare än 20 kilometer i timmen, åker på trottoaren eller parkerar någon annanstans än i de specialinrättade cykelställen. 

Samma väg har Helsingfors vandrat: Där bötfälldes i somras den första felparkeraren.  

På flera håll skickas böterna till uthyrningsföretagen, varför det ligger i deras intresse att logga förarna noga, så att eventuella straffavgifter sedan kan skickas vidare till dem. 

Och så är det Stockholm. Det frivilliga avtal som sedan juli erbjudits företagen har inte varit tillräckligt, det konstaterar nu även trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). Här råder fortfarande kaos.  

Det duger inte att fortsätta avfärda problemen som barnsjukdomar – därtill är de alltför många, och i vissa fall potentiellt dödliga. Den lilla patienten lär inte krya på sig på egen hand. Låt oss därför sluta be till högre makter om att företagen själva ska reda upp situationen. Nu måste vi börja reglera. 

En god början vore, just som Daniel Helldén påpekar, att definiera elsparkcyklar som ett eget juridiskt begrepp och därmed öppna för lokala förbud mot att susa fram på gångbanor hursomhelst. För ytterligare goda lösningar kan man med fördel blicka utåt resten av Europa. 

Av lag ska även svenskt cykelland byggas.