Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-23 05:21

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/nordmark-har-fatt-regeringens-svaraste-jobb/

Ledare

Nordmark har fått regeringens svåraste jobb

Illustration: Magnus Bard

DN 11/9 2019. Den nya ministern måste se till att reformen av arbetsförmedlingen genomförs på ett ansvarsfullt sätt.

När det gäller sitt lagbygge har Stefan Löfven gjort sig känd som en försiktig general. Tisdagens ombildning av regeringen ändrar inte på det ryktet. De tomma stolar som Margot Wallström och Ylva Johansson lämnar efter sig fylls. Några andra stora rockader blev det inte. 

Såväl den nya utrikes- som den nya arbetsmarknadsministern tar sig an tuffa uppdrag. Ann Linde tvingas städa upp efter Margot Wallström i Arvfurstens palats.

De svåraste uppgifterna faller dock på Eva Nordmarks bord. De för socialdemokratin tuffaste eftergifterna i januariavtalet återfinns just i arbetsmarknadspolitiken.

Eva Nordmark har ett gott rykte och en gedigen meritlista. Genom sin bakgrund i TCO och Fackförbundet Vision (då SKTF) har hon god förståelse för hur den svenska arbetsmarknadsmodellen fungerar och parternas olika ingångar. 

Det borde ge henne bättre förutsättningar än de flesta att se till att de liberaliseringar av arbetsrätten som ska genomföras den här mandatperioden blir av.

Lika svår – och än mer brådskande – blir dock uppgiften att föra den reformprocess av Arbetsförmedlingen som redan är i full fart i mål.

Arbetsförmedlingen ska göras om i grunden. I praktiken innebär det att verksamheten till stora delar läggs ut på privata utförare, att myndigheten förvandlas till en kontroll- och uppköpsenhet. Allt ska vara klart till 2021. 

Det är enkelt att begripa varför Centerpartiet insisterade på reformen – och på att det ska gå snabbt. Sverige har höga ambitioner för, och spenderar stora summor på, sin arbetsmarknadspolitik. Samtidigt hamnar Arbetsförmedlingens arbete ofta i skottgluggen för Riksrevisionen – och myndigheten har bottenlåga förtroendesiffror hos företag och allmänhet. 

Erfarenheter från andra länder visar på begränsade positiva effekter av en privatiserad arbetsförmedling.

Marknadsprinciper och mångfald kan bidra till högre effektivitet. Och eftersom vi inte vet vad som händer efter nästa val bör förändringarna vara på plats innan dess.  

Saken är bara den att det hela är lättare sagt än gjort. Erfarenheter från andra länder visar på begränsade positiva effekter av en privatiserad arbetsförmedling. För att det ska bli bra krävs framför allt att incitamenten för marknadens aktörer blir rätt – att de får betalt för att hitta arbete åt folk som annars inte skulle ha gjort det, inte för att slussa runt människor i låtsasjobb eller hjälpa dem som ändå skulle ha klarat sig själva. 

Ska reformen bli lyckad krävs därför ett mått av ”trial and error”, att vissa delar sjösätts i pilotform så att det går att upptäcka och rätta till brister. Det gör att det kan ta tid innan alla bitar är på plats. 

Dessutom behövs ett mått av pragmatism. När det gäller vissa av de uppgifter som ska läggas ut på privata aktörer upptäcker man säkert att det inte går att skruva till incitamentsystemet tillräckligt bra. Då är det bättre att de stannar kvar hos Arbetsförmedlingen.

Det blir Nordmarks uppgift att styra processen framåt på ett sätt som innebär att reformen genomförs på ett ansvarsfullt sätt.