Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ledare

S är bättre på att gnälla än att fixa tågkaoset

Foto: Magnus Bard

DN 19/5 2018. Att ta tåget ska inte vara en extremsport. Underhållet av järnvägen måste bli bättre.

Hur förbereder man sig för att ta tåget i Sverige? Vilken utrustning behöver man ha med? Hur mycket extra vatten? Vågar man åka om man är höggravid?

Flera historier från veckan har fått tågresandet att framstå som en asocial extremsport. ”Folk började bryta upp dörrarna när folk svimmande. Det var 40 grader varmt och jag har aldrig varit på ett så fullastat tåg”, berättade en resenär för Sydsvenskan.

Det var ett Öresundståg som fastnade i Hyllie utanför Malmö på torsdagen. Undsättningen dröjde.

Dagen dessförinnan stoppade en nedriven kontaktledning tågtrafiken norrut från Stockholm. En överlevare vittnade för SVT: ”Bussarna fylldes upp och det var den med hårdast armbågar som fick plats, och det var inte jag, så jag blev sittande.”

För henne tog det tio timmar att tillryggalägga den korta distansen Stockholm–Uppsala. Försening: omkring nio timmar. Och strulet på denna sträcka, en av landets mest trafikerade, fortsatte inpå det efterföljande dygnet.

En snabb blick på rälsens status i övriga landet visar också att ett svåråtgärdat spårfel i Mölndal vållade mindre kaos i västra Sverige. Några dagar tidigare drabbades stationen i Norrköping av ett elfel som proppade igen södra stambanan. Tusentals strandsatta möttes av SJ:s vädjan: Ha tålamod.

Detta kan knappast kallas ett färdmedel; det är ett vågstycke på räls.

Människor börjar väl vänja sig. Under 2017 var det fler än en av fem avgångar i fjärr- och snabbtågtrafiken som kom fram med rejäl försening (i snitt en halvtimme). Detta kan knappast kallas ett färdmedel; det är ett vågstycke på räls, behäftat med kännbar risk att kastas in i en ofrivillig landexpedition.

Att man inte kan lita på tåget är verkligen illa. Förutom att det hämmar tillväxten och krymper arbetsmarknaderna beskär det en viktig frihet för människor. När järnvägen fungerar är det ett fantastiskt transportmedel. Om den förfaller blir den livsfarlig.

”Använd din röst för tåg som går i tid!”, manade Socialdemokraterna i valrörelsen 2014. Men fyra år senare syns alltså ingen ljusning i punktlighetssiffrorna.

Stefan Löfvens patentlösning har varit att dels höja anslagen, dels försöka ”förstatliga” underhållet. Visserligen får man räkna med att åtgärder för infrastrukturen tar tid att bära frukt. Men här går det verkligen att tala om förseningar. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kom i januari i år med beskedet att Trafikverket nu ska börja planera för att sköta visst järnvägsunderhåll i egen regi.

Frågan är dessutom om det hjälper. Det problem som tidigare har ringats in av Riksrevisionen, såväl som av Finanspolitiska rådet och av en statlig utredning, ligger på just Trafikverket. Myndigheten har inte förstått vad som behöver göras.

Kritiken har varit att planeringen av underhållet har skett på en abstrakt nivå, fastän Trafikverket borde ha järnkoll på varje mutter. De underentreprenörer som har sett slitna ledningar och ruttna sliprar har fått betalt för att fixa något annat. Skötselanvisningen har helt enkelt inte stämt med verkligheten. Då räcker det inte heller med mer pengar.

Staten behöver ha ett fast grepp om tåginfrastrukturen. Allt kan inte skötas av privata företag. Men den rödgröna regeringens tendens till monopoltänkande är knappast lösningen.

Nya it-lösningar och intelligenta kameror borde kunna underlätta skötseln. Sådant måste också fortsatt prioriteras över tvivelaktiga investeringar och skrytprojekt. Att ta tåget ska inte vara en strapats.

Detta är en huvudledare skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.