Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ledare

Arbetsro: Låt lärarna inspirera varandra

Signerat – Susanna Birgersson.

Visst, barnen behöver arbetsro, men att utbildningsminister Jan Björklund tillsätter en utredning om ordning och reda i skolan gör nog varken till eller från i klassrummen.

Björklund har haft hand om skolfrågorna i snart åtta år. Han har nu utsett Metta Fjelkner, nyligen avgången ordförande för Lärarnas riksförbund, till utredare.

Men utredare och uppdragsgivare tycks redan från början ha olika syn på uppgiften. På pressträffen i går sade Björklund att uppdraget till syvende och sist handlar om att ta reda på om stat och kommuner behöver göra mer för att lugnet ska lägra sig i klassrummen. Nog för att det är bra att lärarnas befogenheter klargörs. Men det är knappast på lagstiftningssidan som ordningen står att finna.

Fjelkner å sin sida sa att hon ämnade sålla bland alla de goda verktyg som finns och hålla fram några specifika till lärarna. Men helt ärligt, vad ska Fjelkner komma fram till på ett halvår som hon inte snappat upp – och vidareförmedlat till medlemmarna – under sina 14 år som fackordförande?

På nätet finns det gott om intressant forskning kring lugn och arbetsro, många artiklar om lärare som hittat strategier för att styra klassrumsmiljön. Mycket tycks handla om att redan från början undvika att stök och konflikt­situationer uppstår. Eftersom lärare sinsemellan är väldigt olika finns det inte en mall som passar precis alla. En del kan styra genom sin egen utstrålning och pondus, andra genom att strukturera arbetet på ett sådant sätt att eleverna tar stort eget ansvar.

De flesta tycks ändå vara överens om att uppmuntran är A och O för att odla fram vetgiriga och respektfulla elever.

I en några år gammal artikel i tidningen Lärarnas Nyheter läser jag om läraren Inga Magnusson som har slutat tjata på eleverna. I stället säger hon så här: ”Jag letar hela tiden önskvärda situationer och beteenden – speciellt den första tiden – så att jag kan höja dem till skyarna. Man kan berömma hur mycket som helst. Beröm är vårt starkaste styrmedel som lärare.”

Dessa lärare finns överallt, lärare som har förstått hur de på olika sätt kan få eleverna med sig.

Jag är ganska säker på att rektorer som ordnar utbildningsdagar och bjuder in personer som kan inspirera lärare att ta kommandot i klassrummet gör betydligt större nytta än ännu en utredning från utbildningsdepartementet.

Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.