Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ledare

Bättre sent än aldrig

Det finns många relevanta tankar i den artikel om skolan som publicerades på DN Debatt den 3 juni. Bara att den skrivs är ett gott tecken, att utbildnings­minister Jan Björklund tillsammans med de två lärarfacken, Sveriges Kommuner och landsting samt Friskolornas riksförbund visar enighet i denna ödesfråga.

Det viktigaste är att strålkastarljuset åter riktas på lärarna. De är nyckel­personer i bygget av det framtida Sverige och ska behandlas som sådana. Högre löner är första steget mot högre status, skarpare krav på antagning och lämplighet är en förutsättning för att de höjda ersättningarna ska vara motiverade.

Vi vet att dagens skolsituation är dyster. Med debattartikelns förslag på vad som bör förändras står det skrämmande klart vad som tidigare accepterats.

Läs debattartikeln: ”Tio förändringar som ska rädda den svenska skolan”.

Tankarna om ett lämplighetsprov väcker befogade frågor om hur olämpliga de personer varit som tidigare skickats ut på skolorna. Om det finns möjlighet att skära ner ”kraftigt” på skriftliga utvärderingar måste de i dag vara lika kraftigt överproducerade. När det påpekas att få lärarstudenter lyfts ut från utbildningen under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU), och att detta beror på ”bristfällig uppföljning”, undrar man vad de egentligen kommit undan med.

Det är ett stort misslyckande för regeringen och utbildningsministern att denna artikel fortfarande sju år efter maktskiftet måste skrivas. Om den hade kommit i oktober 2006 – och framför allt om dess idéer genomförts – torde den svenska skolan ha haft ett helt annat läge i dag.

I stället har vi sett en fortsättning på decennier av hackighet, en reformiver som förmodligen slagit sönder mer än den skapat. Näst efter höjd kompetens och status för lärarna är arbetsro det som skolan behöver bäst.

Därför är frågan vad som egentligen är poängen med artikelns förslag att inrätta en ny myndighet, ett skolforskningsinstitut, för att ”öka fokus” på pedagogisk forskning. Dels finns redan Skolverket, dels måste en stark försiktighetsprincip vad gäller pedagogiska experiment råda under överskådlig tid.

Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.