Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ledare

Betyg: För en värld som inte är perfekt.

Signerat – Johannes Åman.

Efter debatt i går kväll ska riksdagen i dag fatta beslut om betygen. Någon dramatisk skillnad gör det inte om betygens introduktion tidigareläggs till årskurs 6 eller till årskurs 7. Men frågan rör vid en ideologisk nerv. Betyg eller inte betyg är ett val som speglar vår hållning till en värld som inte är så perfekt som vi skulle önska att den var.

Inför beslutet hävdade en forskare i pedagogik, Christian Lundahl, att betyg enligt de evidensbaserade studier som finns kan ha en avsevärd negativ effekt för lärandet (DN 20/12). Han har rätt – och egentligen är det inte så förvånande att det finns oönskade biverkningar.

System är fyrkantiga och påverkar ofta individer i en annan riktning än den avsedda. Brottslingen som sätts i fängelse behöver inte alls dra slutsatsen att brott är orätt. I stället kan hans kriminella identitet stärkas och fängelsetiden ge honom nya kontakter inom den undre världen.

En ung människa som ges betyg kan börja anpassa sitt beteende efter vad hon tror att läraren uppskattar. Och det behöver inte alls vara detsamma som vad eleven på längre sikt har glädje av.

Om alla unga människor hade en egen motivation som var så stark att de hela tiden sög i sig all kunskap de kom åt, vore betyg något entydigt negativt. Men så ser världen inte ut.

Människan är född nyfiken och hjärnan är oerhört receptiv. Där-emot för oss lusten att lära inte hela vägen. Vad vårt mål än är kan det inte uppnås utan övning och visst mått av självövervinnelse.

När skolan fungerar som bäst finns lärare som skapar en positiv förväntan på eleverna och förmedlar känslan att skolarbetet är både viktigt och intressant. Det är också i ett sådant sammanhang den bästa återkopplingen ges. Läraren kan peka på vad som måste förbättras och sporra eleverna att göra förnyade ansträngningar.

I denna ideala värld krävs ingen återkoppling i form av betyg. Men det är inte för de klasser där allt redan fungerar som betyg i årskurs 6 behövs.

Betyg är fyrkantiga. Däri ligger en del av poängen. De säger inte allt men ändå något som är relativt tydligt: Vad du gör får konsekvenser.

Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.