Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ledare

Insats utan analys och eftertanke

Tidningen Sambandet ges ut av polismyndigheten i Stockholms län och på Gotland. Det märks. Solen skiner på nordkoreanskt vis över sidorna. En gammal trotjänare som går i pension intervjuas under rubriken ”Vilka år har varit roligast?” Och i den halvsideslånga artikeln ställs förstås inga frågor om vad som varit tråkigast eller mest frustrerande.

Chefredaktören skriver i en kolumn att polisen inte ska vara rädd för att berätta om sina framgångar. Det tycks emellertid inte vara problemet om man bläddrar till senaste numrets huvudreportage. Under sex sidor får man följa polisens jättesatsning mot cyklister som svänger höger vid rött.

Det är svårt att inte tolka valet av plats som ett uttryck för någon form av polisiär humor. Under två dagar står polisen och hugger personer som svänger höger mot Slussen vid Götgatans slut. Där finns en cykelbana, men ingen bilväg. Och alltså ingen kollisionsrisk mellan bil och cykel oavsett om cyklisterna stannar för rött eller inte.

Cyklister kan förstås sladda på grus som överallt annars. Eller haka i varand­ra eftersom cykelbanorna är hopplöst underdimensionerande. Sett ur det perspektivet är det snarast bra om folk betraktar det fasta trafikljuset som gult blink, så att de som ska till höger och inte behöver korsa Hornsgatan, ger plats åt de andra.

När jag frågar polisen hur man tänkt när det gäller insats och plats är svaret att man ”prioriterar oskyddade trafikanter vid trafiksäkerhetsarbete” och att man väljer platser som är särskilt olycksdrabbade. Men om det bara handlar om oskyddade trafikanter, och inte vilken miljö de befinner sig i, skulle man ju kunna slå till mot gående i Kungsträdgården.

Götgatan är olycksdrabbad. Men den är 1,6 kilometer lång och ingen av dem jag pratat med från polisen har hävdat att just denna plats skulle vara farligare än någon av alla de livsfarliga korsningar cyklister tvingas ta sig över.

Värre än att åka dit på en bot skulle vara att råka ut för den leende polis­aspiranten som berättar för cyklisterna hur farligt det är att cykla mot rött, att en bot kostar 1 500 men att en olycka kan kosta livet. På en cykelbana där det enligt Transportstyrelsens statistik inte skett några dödsolyckor.

Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.