Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ledare

Det är inte apan som är skandalen

Other: MATS ÅSTRAND

Vad är alternativet till att en liten svart pojke står modell för en tröja med en påskrift om coola apor? Att bara vita barn får bära den?

När folk vrålar ut sin vrede i sociala medier kan jag ofta inte låta bli att undra om de verkligen är så arga på riktigt. Ta bara det senaste föremålet för skandal: ett foto från H&M på en svart pojke iklädd en tröja med trycket "Coolest monkey in the jungle", coolaste apan i djungeln.

"Bortom vidrigt", "jag mår illa", "hur rasistisk får man vara?". Så löd reaktionerna på Twitter. H&M raderade fotot, och tog bort tröjan ur sitt sortiment. Men förbannelserna mullrar vidare. Somliga svär nu att de aldrig mer ska handla på denna klädkedja. Artisten The Weeknd kallar tilltaget "djupt kränkande" och avsäger sig framtida samarbete.

Tröjan i sig är inte gjord för svarta, den är gjord för barn. Det är barn som jämställs med apor.

Hur många tror på fullaste allvar att H&M tänkte att den svarta lille pojken påminde om en apa och att tröjan därför passade honom? Ingen, skulle jag vilja drista mig att påstå. Rasismen uppstår först i den mottagare som kopplar tröjans text till vetskapen om hur svarta genom historien har hållits för lägre stående, för djur, för apor.

Men tröjan i sig är inte gjord för svarta, den är gjord för barn. Det är barn som jämställs med apor. Eller med tigrar och överlevnadsexperter, som en annan pojke i en annan tröja på H&M:s sajt. Det finns inget illvilligt uppsåt. Och ändå denna oerhörda ilska.

Alla förlorar på en ordning där man inte bara måste avhålla sig från att någonsin säga eller göra fel, utan dessutom se till att aldrig säga eller göra något som kan tolkas fel. Det mesta kan förvrängas och missförstås när man nagelfar det. Men den automatiska aggressiviteten gör oss lite tråkigare, lite dummare. Och den skymmer sikten.

För H&M har verkligen mycket att be om ursäkt för. Arbetsförhållandena för dem som tillverkar kläderna, till exempel. Och det gäller även de fabriker som H&M självt stolt klassat som "guld", alltså i topp. 

Från Asien kommer ständigt rapporter om hur hettan, de långa arbetsdagarna och de hårt uppsatta målen får arbetarna att svimma. Enligt Sasja Beslik, hållbarhetschef på Nordea, hade det räckt att varje plagg var tre kronor dyrare för att lönerna skulle kunna dubblas utan att det gjorde någon skillnad för H&M. 

Detta är den verkliga skandalen: att tröjan är så billig. Inte att den har en text om coola apor. Och vad är alternativet till att en liten svart pojke står modell för tröjan? Att bara vita barn får bära den? Verkligheten är full av små apungar. Att motverka rasism är att inte göra skillnad på dem utifrån vilken färg de råkar ha.

Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.