Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ledare

Sluta subventionera rika människors bilåkande

Reseavdraget är kostsamt för både miljön och statskassan och måste reformeras.

Föreställ dig att det näst största skatteavdraget i Sverige var tänkt att göra det möjligt för människor på landsbygden att söka jobb långt bort, men i själva verket mest utnyttjades av manliga höginkomsttagare i storstäderna. Att 30 procent av beloppet var fusk och reglerna utformade så att Skatteverket inte kan kontrollera det. Att det gynnade bilåkande framför kollektivtrafik och att man skulle kunna minska koldioxidutsläppen med 7 procent bara i Mälardalen genom att reformera det.

Tänk om allt du nu föreställt dig stämmer? Det gör det.

På många ställen i Sverige är det långt till arbeten och man har därför gjort det möjligt att dra av en del av kostnaden för arbetsresor med det så kallade reseavdraget.

Det gör att den som har mer än 2 kilometer till jobbet kan få avdrag för kollektivtrafikkostnader som överstiger 10.000 kronor om året. Har man längre än 5 kilometer och kan visa en tidsvinst på minst 2 timmar per dag jämfört med att åka kollektivt får man göra avdrag även för bilresor.

Varje år gör ungefär 900.000 personer reseavdrag till en kostnad för samhället på ungefär 5 miljarder kronor.

Enligt en utredning gjord av företaget WSP på uppdrag av Energimyndigheten stod de tre storstadsområdena år 2009 för 60 procent av kostnaden och motsvarande siffra för alla Norrlandslän tillsammans var 15 procent. Samma utredning visade att det genomsnittliga reseavdraget ökar med stigande inkomst och utnyttjas mer av män än kvinnor.

Reseavdraget sägs vara utformat för att gynna kollektivtrafikåkande, men enligt den senaste undersökningen, från 2003, reste bara 5 procent av de som gör reseavdrag kollektivt medan 85 procent tog bilen ensamma.

Hade avdraget främst utnyttjats av människor i glesbygden hade det väl varit rimligt, men nu görs det i första hand av människor i storstadsregioner med väl utbyggd kollektivtrafik. Anledningen är att avdraget ofta gör det billigare att ta bilen än att åka kollektivt.

Att på det här sättet gynna bilism framför kollektivtrafik går emot allt vad miljöhänsyn heter och faktum är att WSP i sin utredning konstaterar att om man förändrade reseavdraget skulle det minska koldioxidutsläppen långt mycket mer än alla infrastrukturprojekt.

Men inte nog med det. Det finns dessutom ett omfattande fusk. Skatteverket gjorde år 2003 en särskild granskning av skattefelet i reseavdraget. Den visade att nästan hälften av de som gjorde avdrag fuskade, motsvarande cirka 30 procent av det totala avdraget. Om man antar att de felaktiga utbetalningarna ligger kvar på samma nivå betyder det att staten nu går miste om cirka 2 miljarder kronor varje år.

Anledningen till att fusket är så omfattande är att avdraget med sina regler om tidsvinst och färdsätt är svårt för Skatteverket att kontrollera. Myndigheten har därför under flera år efterfrågat en övergång till ett avståndsberoende reseavdrag. Det finns redan i exempelvis Norge och Danmark och anses där fungera bra. Den skattskyldige får då göra avdrag med en fast summa per kilometer, oberoende av färdmedel.

Enligt WSP:s utredning skulle en sådan förändring leda till att arbetsresorna med kollektivtrafik i Mälardalen ökade med 40 procent. Koldioxidutsläppen skulle minska med 7 procent. Det skulle dessutom gynna kvinnor, då de åker kollektivtrafik i högre utsträckning än män.

Det är därför glädjande att både Miljömålsberedningen och Landsbygdskommittén nu är eniga om att systemet måste reformeras. Det enda som fattas är handlingskraft från regeringen.

Reseavdragen är en dold miljöbov som måste sättas dit.

Detta är en ledartext skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.