Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-04-19 10:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/skolan-maste-sta-upp-mot-foraldrar-som-fortrycker-sina-barn/

Ledare

Ledare: Skolan måste stå upp mot föräldrar som förtrycker sina barn

Jämlikhetsidealet har tappats bort i den svenska skolan.
Jämlikhetsidealet har tappats bort i den svenska skolan. Foto: Hongqi Zhang/Alamy Stock Photo

DN 1/4 2021. Föräldrarna behöver få klart för sig vad som gäller i Sverige, vad samhället kräver av dem. Det vore också en integrationsinsats.

Detta är en huvudledare skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.

Slöjförbud på lågstadiet. Det föreslog Kristdemokraterna häromveckan. De har rätt i en sak: att man ska stå upp för barnen och deras rättigheter. Men det gör man inte genom ett regelrätt förbud. Rättsläget är dessutom oklart – förvaltningsrätten har redan konstaterat att ett förbud åtminstone på kommunal nivå inte är förenligt med vare sig grundlagens religionsfrihet eller Europakonventionen.

Det är dessutom kontraproduktivt att lägga fokus på slöjan som sådan, snarare än än vad som är problemet: de begränsningar den kan medföra för barnet.

Vi förbjuder inte barn att bära ett kors runt halsen, och lika lite bör vi angripa slöjan som sådan. Den är ju nämligen inte ett problem för att den utgör ett religiöst uttryck, utan för att den kan utgöra ett hinder. På samma sätt som man självklart skulle säga ifrån om ett stackars barn kom till skolan och hade ett kors runt halsen som var flera kilo tungt, ska man också motsätta sig de slöjor som hindrar barnen att röra sig fritt och delta fullt ut. Det gäller inte bara lågstadiet utan hela skolan.

På samma sätt som man självklart skulle säga ifrån om ett stackars barn kom till skolan och hade ett kors runt halsen som var flera kilo tungt, ska man också motsätta sig de slöjor som hindrar barnen att röra sig fritt och delta fullt ut.

Om ett barn vidare väljer att ta av sig slöjan, eller om den faller av och barnet inte vill ta på den igen, är det naturligtvis inte heller lärarnas uppgift att se till att den kommer på ändå. De ska vakta barnens rättigheter, inte föräldrarnas.

Rekordmånga söker stöd mot förtryck just nu, om detta vittnar Rädda Barnen (SVT 25/3). Det är barn, men också unga. För som alla som har studerat den här frågan vet intensifieras förtrycket ju äldre barnet blir.

Skolan måste överlag bli bättre på att stå upp för de här barnen och ungdomarna. Det sker genom fortbildning av personal, genom riktade insatser för elever som man oroar sig för, men också genom tydlighet gentemot deras familjer.

Journalisten Elaf Ali, som just har kommit ut med en självbiografi om sin egen uppväxt i en hederskontext med föräldrar som invandrat från Irak, har i intervjuer vittnat om hur hon aldrig fått lära sig att simma eftersom hennes föräldrar inte tyckte att det passade sig för en flicka. Okej, sade skolan bara, och lät henne slippa simundervisningen. Därmed svek den henne.

Och hon är tyvärr långt ifrån den enda som har erfarenheter av en vuxenvärld som gett efter, som offrat eleverna för att slippa konflikt. Det tyder på att jämlikhetsidealet har tappats bort i den svenska skolan, åtminstone vad gäller barn med rötter i andra kulturer.

”Skolan ska aktivt och medvetet främja elevernas lika rättigheter och möjligheter, oberoende av könstillhörighet. Skolan har också ett ansvar för att motverka könsmönster som begränsar elevernas lärande, val och utveckling”, så står det uttryckligen i läroplanen.

Vad skulle hända om detta omsattes i praktik? Om man tog fram en ordentlig handlingsplan så att ingen lärare ensam skulle försöka upprätthålla rätt och fel, utan hade tydliga riktlinjer att följa? Om vuxenvärlden började stå på sig gentemot föräldrar som Elaf Alis. Om den i stället svarade dem som ville ha specialundantag för sina barn: Här i den svenska skolan ska alla elever vara med på lektionerna, det gäller även simningen, och så är det med det.

Detta vore även en integrationsinsats för familjerna. Föräldrarna behöver också få klart för sig vad som gäller i Sverige, vad samhället kräver av dem. Och barnen behöver få veta att de är lika mycket värda som alla andra barn, och att allt som gives andra också ska givas dem. De får helt enkelt inte stå ensamma i kampen mot förtrycket – såsom de alltför ofta gör i dag.

Ämnen i artikeln

Integration
Skolan

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt