Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ledare

Släpp EU-tågen fria

Illustration: Magnus Bard

DN 29/5 2018. Att EU har en gemensam valuta men fortfarande saknar en verkligt kontinental marknad för tågresor är en pinsam paradox.

Två europeiska visioner tog form under 1980-talet. Den ena gällde avskaffandet av alla nationella sedlar och mynt. Sekler av särart och historia skulle smältas ned och bilda en helt ny valuta, euron, vilket lät omöjligt. Men detta blev uppenbarligen gjort.

En blygsammare men inte oviktig idé som utmejslades vid samma tid var att ordna ett gemensamt europeiskt system för tågtrafik. Projektet fick förkortningen ERTMS. Efter många fördröjningar och byråkratiska signalfel harvar myndigheterna fortfarande med införandet. Svenska Trafikverket rapporterar att man successivt bockar av punkter i den ERTMS-plan som just nu sträcker sig fram till år 2025. Alltså fyra decennier senare.

Att EU har en gemensam valuta men fortfarande saknar en verkligt kontinental marknad för tågresor är en pinsam paradox. Orsakerna har att göra med nationellt monopoltänkande och bristande ambitioner. Alla anser sig ha den bästa standarden. Få har sett till resenärens bästa.

Följderna är kännbara: Vägtransporterna har fortsatt att öka sina andelar. De avreglerade flygmarknaderna har hunnit uppleva en lågprisrevolution, medan tågen hamnat i ett hopplöst bakvatten.

Flyget har hunnit uppleva en lågprisrevolution, medan tågen hamnat i ett hopplöst bakvatten.

Som det av en DN-genomgång nyligen framgick är det trots dyra brobyggen praktiskt omöjligt att fixa ett tåg som avgår från Stockholm med destination på kontinenten (DN 13/5).

Vissa barriärer är fysiska. Ett vanligt svenskt lok kan till exempel inte passera Öresundsbron eftersom det danska systemet körs med en annan spänning i ledningarna. Sverige, till skillnad från Danmark, hör dessutom till de EU-länder som fortfarande kör vänstertrafik.

De statliga tågbolagen vaktar också sina revir med mjuka medel. Listan på byråkratiska gränshinder inom EU är lång: Nationella licenser. Skiftande säkerhets- och kommunikationssystem. Det finns också lokala språkkrav på lokförarna, och därtill regler som hindrar dem från att övernatta utomlands två nätter i rad.

Så stängs tågen in, alldeles i onödan. Att riva dessa murar borde inte kosta mycket mer än provinsiell prestige.

Alternativet för den som i dagsläget vill korsa gränserna (som egentligen är utsuddade) är en massa tågbyten. Men här blir planeringen och själva biljettbokningen i stället en teknisk mardröm. Priserna summerar dessutom till avskräckande belopp. Upplägget är anpassat främst för behändiga inrikessträckor. Inte transeuropeiska resor.

Det vallöfte som formulerades på helgens Miljöpartikongress är därför spännande. Idén är att staten ska upphandla nattåg till destinationer i Tyskland, Belgien och Frankrike och på den vägen tvinga fram resenärvänliga rälsalternativ. Samtidigt ska SJ få i uppgift att skaffa fram ett biljettsystem som tillåter bokningar till kontinenten. Också ett trevligt initiativ.

Men tågmarknaden behöver reformeras mer offensivt. Det finns fortfarande problem med konkurrensen – även i Sverige. SJ:s monopol på långa tågresor avskaffades så sent som 2010. Det fick direkt effekt på biljettpriserna mellan Stockholm och Göteborg. Men SJ vägrar fortfarande att släppa in konkurrenter i bokningssystemen.

Den europeiska järnvägen har potential. I dagarna är skånska politiker värdar för "Fehmarnbelt days", ett slags förfest inför bygget av den tunnel mellan Rødby och Puttgarden som kommer att korta restiderna.

Mer behöver göras för att foga ihop detta system. Det går. Och det är hög tid att släppa EU-tågen fria.

Detta är en huvudledare skriven av medarbetare på Dagens Nyheters ledarredaktion. DN:s politiska hållning är oberoende liberal.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.