Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-13 09:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ledare/sofia-nerbrand-svenskar-maste-kunna-flyga-aven-i-framtiden/

Svensk politik

Sofia Nerbrand: Svenskar måste kunna flyga även i framtiden

Upp i luften igen.
Upp i luften igen. Foto: Håkon Mosvold Larsen

Att rädda SAS under coronakrisen är rimligt. Flygtrafiken kommer att vara avgörande för utbyte och utveckling i framtiden. Och att inte ta höjd för klimatsmarta flygplan vore fantasilöst.

Lufthavet över Sverige är tomt. På liveuppdateringar av flygtrafiken kan man se ett ensamt fraktplan på väg från London till Shanghai, en helikopter ovanför Sundsvall och någon SAS-maskin som fortfarande flyger inrikes. 

En permanent flygdöd vore liktydigt med förlorade drömmar och strypta framtidsutsikter.

Tystnaden i luftrummet gör mig nedstämd. Det går inte att bege sig till okända platser långt borta eller att besöka vänner på andra sidan Atlanten. En permanent flygdöd vore liktydigt med förlorade drömmar och strypta framtidsutsikter.

Därför är det bra att regeringen går in med uppåt 5 miljarder kronor till SAS. För att luftfarten ska kunna komma igång igen efter krisen måste företagen finnas kvar.

Norwegian har fått lånegarantier av den norska regeringen och nyemitterar för att klara livhanken. Flygbolaget Bra är under rekonstruktion och har sagt upp 580 av 600 anställda. Det räknar med att vara igång igen först i slutet av nästa år.

Även andra länder försöker undsätta stora flygbolag: Hongkong stöttar Cathay Pacific med 50 miljarder kronor och tyska staten pumpar in 100 miljarder i Lufthansa, som ändå varslade 22 000 medarbetare i torsdags.

Tillskottet innebär att svenska staten kommer att öka sin ägarandel i SAS och det skulle man kunna ifrågasätta, givet att regeringen sedan tidigare har ett bemyndigande från riksdagen att vid lämplig tidpunkt sälja SAS-aktier. Men det tillfället är inte under en pandemi. Tvärtom. Börskursen har rasat och flyget har en viktig samhällsbärande funktion. 

Att per definition se flyget som ett förlegat och klimatförstörande trafikslag vore ett misstag.

Regeringen ställer samtidigt krav på en grön omställning i SAS, vilket är prima. Men att per definition se flyget som ett förlegat och klimatförstörande trafikslag vore ett misstag.

I USA lyfte häromdagen ett nytt batteridrivet mindre passagerarplan som ska tas i kommersiellt bruk nästa år. Elon Musk har revolutionerat bilindustrin med den eldrivna Teslan. För någon vecka sedan skickade hans företag Space X ut den första privata rymdfarkosten och planen är att privatpersoner ska kunna köpa rymdfärder. 

Att inte ta höjd för klimatsmarta flygplan vore fantasilöst.

Att inte ta höjd för klimatsmarta flygplan vore fantasilöst. Och att i denna anda nu sätta P för en planerad utbyggnad av Arlanda är bakåtsträvande. Om flygplatsen inte får växa kommer det föra med sig att Kastrup – Skandinaviens största flyghamn i Nordens mest folkrika storstadsområde – stärker sin ställning som SAS främsta nav, inte minst för långväga rutter. 

Det är goda nyheter för invånare i södra Sverige som  reser därifrån, men en utebliven investering är mindre fördelaktigt för den svenska huvudstadsregionen. Goda kommunikationer är avgörande för utbyte mellan människor och ekonomisk utveckling. 

De flesta svenskar drömmer säkerligen om den dag då de återigen kan checka in och några timmar senare befinna sig i en annan del av världen. Flyget har en central roll i ett rörligt, dynamiskt och globalt samhälle. Även för vanligt folk i Sverige.

Ämnen i artikeln

SAS
Flygtrafik
Detta är en text publicerad på Dagens Nyheters ledarsidor. Ledarredaktionens politiska hållning är oberoende liberal.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt