Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Livsstil

Är ditt barn beroende av sin telefon?

Other: Fredrik Sandberg/TT

Efter att två stora Apple-investerare uppmanat företaget att uppmärksamma barns telefonberoende undrar många föräldrar kanske: Hur vet jag om mitt barn är beroende av sin smarta telefon? Och hur kan jag motverka problematisk överanvändning?

Denna text publicerades först i The New York Times – en tidning som DN samarbetar med.

Det finns anledning till oro. I en enkät från Common Sense Media 2017 såg man att hälften av tonåringarna kände sig beroende av sina telefoner, och 78 procent kollade sin mobil minst en gång i timmen. 72 procent av tonåringarna kände sig pressade att direkt svara på meddelanden, notifikationer eller kontakter i sociala medier. I en rapport från Pew Research Center 2015 såg man att 73 procent av 13-17-åringar hade sina egna smarta telefoner eller tillgång till en, och 24 procent sade att de var online ”nästan konstant”. 

Jag har ägnat de senaste 15 åren åt att hjälpa tonåringar med att organisera sina liv och planera sin tid. Många föräldrar till barn som jag arbetar med har dubbla känslor inför sina tonåringars telefonanvändande. De uppskattar tillgängligheten, att de kan ha direktkontakt med sina barn och den positiva säkerhetseffekten det ger. Och att tonåringar, i en tid när man socialiserar via sociala medier, använder meddelandeappar för att hålla kontakt och göra planer med sina vänner, något som kan vara positivt. 

När en gymnasieelev som jag arbetade med bröt nacken under en fotbollsmatch förra hösten blev hans smarta telefon en viktig länk inte bara till hans vänner, men också till andra som hade liknande skador. Efter att han tittat på videoklipp på Youtube av människor som dokumenterade hur de rehabiliterades kontaktade han några av dem via Facebook Messenger och hade konversationer han fann ”väldigt hjälpsamma”. 

I stället för att bli överdrivet fixerad vid tonåringars användande av smarta telefoner i allmänhet är det viktigt att tänka kring ”vad apparna på telefonen gör och hur just ditt barn använder apparna”, säger Aktie Davis, assisterande professor vid Washington-universitetet och chef för UW Digital Youth Lab. 

Deras forskning utforskar ny medieteknologis roll i unga människors personliga, sociala och akademiska liv. Föräldrar som försöker hålla koll på användandet kan ha svårt att se skillnaden mellan ett missbruksbeteende och lämpligt användande, särskilt eftersom tonåringar använder sina telefoner både för skolarbete och fritid, ofta samtidigt. 

Läs mer: Så håller du din mobilanvändning i schack 

För vissa tonåringar kan den konstanta möjligheten till en feedbackloop från notifikationer och meddelanden skapa en rädsla för att missa något (FOMO). Och även om det inte finns något officiellt medicinskt erkänt ”mobilberoende” som sjukdom eller avvikelse, refererar termen till tvångsmässiga beteenden som stör dagliga aktiviteter och speglar mönster som liknar substansmissbruk. 

Här är några frågor att ställa: Förändras din tonårings humör plötsligt så att han eller hon blir intensivt ångestladdad, irriterad, arg eller till och med våldsam när telefonen tas bort eller inte är tillgänglig att använda? Hoppar tonåringen över att delta i sociala aktiviteter för att den tillbringar tid med telefonen? En annan varningsflagg är om man tillbringar så mycket tid med sin telefon att det påverkar den personliga hygienen eller normala dagliga aktiviteter (framför allt sömn). Om någon ljuger, gömmer eller bryter familjens regler för att tillbringa mer tid med sin telefon är det ett varningstecken, säger Hilarie Cash, psykoterapeut och chef på kliniken reSTART, ett rehabiliteringsprogram för internetberoende utanför Seattle. 

I mitt arbete med studenter har jag uppmärksammat att även tonåringar som vill förändra sitt mobilanvändande kan ha svårt att självreglera utan föräldrarnas vägledning. Att på dags- och veckobasis skapa offline-tid som en del i familjerutinen hjälper, och att hitta ett sätt att skapa längre perioder offline, en eller två gånger per år – till exempel vid sommarläger eller utomhusaktiviteter utan wifi, eller på en familjeresa – kan möjliggöra för tonåringen att bryta negativa mönster. 

Sydkoreanska forskare har utvecklat och testat en enkät med tio frågor för att fastställa telefonberoende hos ungdomar. I den korta enkäten som publicerades i journalen PLOS One i december 2013 bad man deltagarna att svara på påstående, som om de någonsin missat sitt arbete på grund av att de använt telefonen, om de haft svårt att koncentrera på lektioner eftersom de tänkt på sina telefoner eller om de blivit otåliga när de inte använt telefonen. 

För föräldrar som funderar på att skaffa smarta telefoner till sina barn kan det vara bra att vänja in dem stegvis och tidsindelat, då det kan hjälpa dem att skapa goda vanor och motverka problematiskt beroende. Föräldrar låter ibland sina barn ärva deras gamla iPhone, som första telefon redan i grundskolan. Jag uppmuntrar föräldrar att först ge barnen vanliga telefoner, och vänta tills de har utarbetat goda vanor innan de får en smart telefon. 

Precis som barn lär sig cykla med stödhjul eller övningskör innan de får köra bil kan man inte förvänta sig att barn ska kunna hantera sin första smarta telefon på egen hand. Lyckligtvis finns det sätt att hantera användandet och hjälpa barn att skapa bättre vanor, och mycket av detta arbete kräver både att man är en god förebild och att man engagerar sig. 

 

Fyra sätt att ha kontroll över ditt barns mobilanvändande

1. Gör en plan

Ta tid till att diskutera ett lämpligt användande, skapa riktlinjer och gör en överenskommelse i familjen innan barnen får en telefon, då det kan vara svårare att skapa regler i efterhand. Familjens överenskommelse kan inkludera regler om när och hur telefonen får användas, och möjliga konsekvenser om man bryter reglerna. Överenskommelserna blir mer framgångsrika om de följs konsekvent och upprepas ofta när barnen blir äldre och nya appar dyker upp. 

 

2. Håll koll på användandet 

För föräldrar till tonåringar som har en smart telefon är det viktigt att försöka förstå hur, var och varför barn tillbringar tid med telefonen.

Det kan hjälpa att tänka på obalansen över en längre tid i stället för varje kväll eller helg. Att sträckkolla på en serie på telefonen när man är sjuk eller blivit dumpad är inte samma sak som att ljuga om sitt användande av telefonen under en längre period. En app som Moment kan hjälpa till att hålla koll på användandet och visa hur mycket tid som tillbringas i varje app. 

 

3. Ta en timeout

Apples familjedelning och Google play har inställningar som hjälper föräldrar att övervaka användandet av telefonen, och de flesta mobiler ger möjlighet till föräldraövervakning. Appar som OurPact ger föräldrar möjligheten att automatisera tillgången till telefonen, ta bort tillgången till vissa appar vid vissa tidpunkter eller bygga in strukturerad tid när mobilen inte får användas, för att skapa vila. Psykologen Larry Rosen som forskat på teknologi och hjärnan och är en av författarna till boken ”The distracted mind: ancient brains in a high-tech world” har sagt att ett av de viktigaste stegen är att ta bort telefonen från sovrummet på natten. 

 

4. Var en förebild

Föräldrar som försöker skapa hälsosamma riktlinjer för användandet av smarta telefoner kan själva kämpa med liknande problem: Enligt Pews enkät 2015 trodde 46 procent av amerikanska vuxna att de inte kunde leva utan sin smarta telefon. Tonåringar är inte de enda som vi behöver oroa oss för när det kommer till mobilberoende – vuxna bör också tänka över sina vanor. 

 

Ana Homayoun är författare till boken ”Social media wellness: Helping teens and tweens thrive in an unbalanced digital world”. 

Denna text publicerades först i New York Times. 

Översättning: Evelyn Jones 

Vill du ha ännu mer kvalitetsjournalistik?
Du kan nu få DN och The New York Times i samma prenumeration. Starta en ny prenumeration eller lägg till The New York Times i din nuvarande.