Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Livsstil

Därför blir Tromsöborna inte vinterdeppiga

01:00. Är du också trött på mörkret och vintern? Så gör du för att hålla dig piggare och njuta av de kalla månaderna.

Två månader om året går solen aldrig upp i Tromsö i nordligaste Norge. Ändå är det ovanligt med vinterdepressioner bland invånarna. Forskare tror sig ha hittat svaret på vad som får tromsöborna att trivas i mörkret. 

Vinter med kyla, snö och kompakt mörker brukar få de flesta nordbor att deppa ihop, dra halsduken över näsan och räkna dagarna tills det vänder mot ljusare tider igen. Studier har visat att nedstämdhet och depressioner som återkommer under vinterhalvåret är vanligare i länder långt bort från ekvatorn.

För många Tromsöbor är vintern favoritårstiden.
För många Tromsöbor är vintern favoritårstiden. Foto: Peter Segemark


Men så är det inte bland tromsöborna. 

Staden med sina cirka 70.000 invånare ligger vid Norra ishavets strand 40 mil norr om polcirkeln, vilket gör den till världens nordligaste metropol. Närheten till den arktiska naturen lockar såväl turister som polarforskare och med ett rikt kulturutbud kallas den norska arkipelagen ibland för ”Nordens Paris”. 

En annan sak som gör Tromsö speciell är de extrema årstidskontrasterna. På sommaren tar dagen aldrig slut och fåglarna kvittrar dygnet runt, medan det på vintern råder mörker - det är bokstavligen natt dygnet runt under de två månader då solen aldrig går upp över horisonten. Ett fenomen som således borde få de flesta Tromsöbor att drabbas av vintertrötthet. 

Det tros finnas ett samband mellan vintertrötthet och ljusväxlingar. För nutidsmänniskan  som har tillgång till artificiellt ljus spelar årstidsväxlingarna mindre roll, men i forna tider tvingades människan att anpassa sig och dra ner på aktiviteterna under den mörka delen av året. I dag förväntas vi hålla samma arbetstakt året runt. Något som en del forskare menar kan leda till att vinterdepressioner och nedstämdhet ökar.

På Tromsö universitet (UiT) , där de bland annat bedriver forskning om det mänskliga psyket och välmående, har man sett att vinterdepressioner är förhållandevis ovanliga hos ortsbefolkningen trots bristen på dagsljus. I stället verkar en klar majoritet trivas utmärkt under den mörka årstiden. Antal drabbade av vinterdepression i Tromsö ligger i paritet med människor som bor på soliga breddgrader, alltså förhållandevis få.

Tromsö ligger 40 mil norr om polcirkel.
Tromsö ligger 40 mil norr om polcirkel. Foto: imageBROKER / Alamy

När Kari Alyse Leibowitz, doktorand som forskar i socialpsykologi vid Stanford university i USA, fick höra talas om detta väcktes hennes nyfikenhet.  

– Jag ville ta reda på hur det var möjligt att Tromsö hade så låg förekomst av årstidsbunden depression hos invånarna trots att de inte ser solen under två månader om året, om det var något som gjorde dem immuna, säger hon.

Kari Alyse Leibowitz packade väskorna och åkte från soliga Kalifornien till kalla Tromsö för att forska mer om företeelsen under ett år. Hennes forskning kom att inriktas på den andra änden av spektrumet: vad som får människor att trivas under den långa, mörka vintern.

Tillsammans med lyckoforskaren professor Joar Vittersö vid UiT genomförde Kari Alyse Leibowitz en studie hos 238 slumpvist utvalda personer från Sydnorge, Tromsö och Svalbard som fick beskriva sin upplevelse av vinter på en skala. Resultatet visar att ju längre norrut man kom, desto mer positiv blev inställningen till årstiden. Och skillnaderna mellan södra och norra Norge var stora. Allra mest positiva var dock tromsöborna.

Kari Alyse Leibowitz lyfter fram tre viktiga faktorer till varför de stack ut:

Attityden till årstiden, att de vistas mycket utomhus trots mörkret och att de har det ”koseligt”, mysigt. Det sistnämnda begreppet hade större betydelse än vad forskarna hade kunnat ana och innefattade en rad saker för tromsöborna, som att varva ner, tända ljus, umgås med andra men också en känsla av att vara tillfreds och nöjd. 

Kari Alyse Leibowitz beskriver begreppet ”koseligt” som en förmåga att omfamna vintern; att inte se den som något begränsande utan som en speciell årstid med möjlighet att göra saker man inte kan göra under andra årstider, och att få mer tid att spendera med andra människor på ett sätt som kan vara mycket tillfredsställande.

– Tromsöborna tänker inte på vintern som mörk och deprimerande, i stället ser de på den som en vacker årstid full av möjligheter till att ha det ”koseligt”. På kaféer och restauranger har de till exempel dämpad belysning och varma filtar tillgängliga, det finns också mycket levande ljus och brasor som skapar en mysig stämning, säger hon. 

Dessutom lever invånarna bokstavligen efter devisen: Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Varken mörker eller minusgrader hindrar dem från att ta en promenad, gå på vandringstur eller åka längdskidor. De bara klär sig lite varmare – och tar på sig pannlampa. Och barnen är ute och leker även under den mörka, kalla tiden. 

– Tromsöborna uppskattar verkligen den mörka årstiden och för många är vintern favoritårstiden vilket förvånade mig, säger Kari Alyse Leibowitz. 

Låt inte snö och kyla hindra dig från att göra saker utomhus.
Låt inte snö och kyla hindra dig från att göra saker utomhus. Foto: BEATRICE LUNDBORG


Den norska studien visar också att människor som hade en positiv inställning till vintern var generellt mer nöjda med livet och mer villiga att fullfölja utmaningar som leder till personlig utveckling. Samtidigt kan forskarna inte med säkerhet slå fast att en positiv syn på vintern ger ett bättre välmående eller tvärtom, bara att det verkar finnas en koppling. Men Kari Alyse Leibowitz tror ändå att inställningen har betydelse när det gäller årstidsbunden depression även om andra faktorer givetvis påverkar, som kultur och ärftlighet.

– I Tromsö verkar attityden betyda mer än latituden med avseende på de resultat som vi har fått, säger hon. 

På hemmaplan har hon fortsatt sin forskning om positiv psykologi och vinter för att se om det går att hitta motsvarande fenomen hos befolkningen i USA. Förhoppningen är att kunna använda resultaten i studierna för att hjälpa människor som är nedstämda på den mörka delen av året i förebyggande syfte.  

Vad kan man göra för att njuta mer av vintern och inte känna sig så trött och hängig?

– Det är okej att vara lite tröttare på vintern - det är människorna i Tromsö också, det är precis samma sak som att man sover när det är mörkt och är vaken när det är ljust. Försök acceptera känslan av att ha låg energi och se det som ett tillfälle att få ha det mysigt: att få varva ner och ta det lugnt, att kunna läsa en bra bok och umgås med människor du bryr dig om. 

– Mitt andra råd är att försöka vara mycket utomhus även på vintern. Gå en promenad i kylan och fundera över om det finns saker som du kanske uppskattar med vintern, det kan vara vad som helst, som att andedräkten kommer ut i små puffar eller snön som ligger på träden, säger Kari Alyse Leibowitz. 

Året i Tromsö har även förändrat hennes egen uppfattning om den kalla årstiden. Förr avskydde hon vinter och allt vad den innebar, i dag följer hon sina egna råd och försöker fokusera på det positiva, som friskheten i den kyliga luften och känslan av välbefinnande när hon får komma in i värmen igen och ha det ”koseligt”. 

– Nu när jag är tillbaka i Kalifornien saknar jag faktiskt vintern i Tromsö och allt som hör till den delen av året, säger hon.

Vinterälskare eller inte, solen är ändå efterlängtad i Tromsö. När ljuset återvänder runt den 21 januari blir det feststämning i staden. Då äter alla särskilda ”solbullar” och firar att solen är tillbaka. Barnen får ledigt från skolan och på arbetsplatserna samlas man vid fönstren för att gemensamt bevittna när solens första strålar når upp över horisonten. 

– Första dagen har vi bara solljus i några minuter. Man ser hur solen tittar upp ovanför bergen, sedan är den snabbt borta igen. Det är en väldigt speciell känsla, säger professor Joar Vittersö till Verdens Gang.

Därför blir du vintertrött

 

Melatonin är ett hormon som påverkar dygnsrytmen och växlingen mellan vakenhet och sömn. Det styrs av ljuskänsliga receptorer inne i ögat som är kopplade till tallkottkörteln i hjärnan.

När ögat nås av dagsljus går signaler till hjärnan om att hålla tillbaka melatoninproduktionen och nivåerna av vakenhetshormonet kortisol ökar.

På vinterhalvåret kan dygnsrytmen bli störd av att vi går upp när det är mörkt och håller samma aktivitetsnivå som under den ljusa årstiden.

Solljuset stimulerar produktionen av må bra-hormonet serotonin som gör att du håller dig vaken och glad. 

Om man inte är ute på dagen ökar melatoninhalten tidigare på dygnet. 

Bristen på dagsljus kan också orsaka brist på serotonin, vilket i sin tur kan göra oss nedstämda, trötta, oroliga och öka suget efter kolhydrater och sötsaker. Sockerkicken går dock snabbt över i ett blodsockerfall, som gör oss trötta igen.

Vintertrötthet ska inte förväxlas med seasonal affective dis­order, SAD, som är en klinisk depres­sion som drabbar en mindre andel personer.

Källor: Vårdguiden, NE, Vetenskap&Hälsa.

 

Så njuter du av vintern

Acceptera att du blir tröttare på vintern och anpassa dina aktiviteter efter din energinivå.

Fokusera på positiva saker med vintern och se den som berikande och inte begränsande. Vad kan du göra då som du inte kan göra annars? 

Låt inte snö och kyla hindra dig från att göra saker utomhus. 

Umgås med familj och vänner och gör saker tillsammans.

Se till att ha det ”koseligt”, mysigt. Varva ner, koppla av, tänd ett ljus, elda i öppna spisen, kryp ner under en varm filt eller ta ett värmande bad. 

Källa: Kari Alyse Leibowitz och  Joar Vittersö

 

Så blir du piggare

Motionera regelbundet, helst tre gånger per vecka och gärna utomhus.

Försök att ha regelbundna rutiner för hur du sover och äter.

Var ute så mycket som möjligt i dagsljus. En kort promenad mitt på dagen kan göra dig piggare även om solen inte skiner.  

Sök hjälp om vintertrötthet eller nedstämdhet gör att du får problem i din vardag. Kontakta din vårdcentral eller sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177.

Källa: Vårdguiden