Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-11-24 00:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/livsstil/halsa/darfor-borde-du-ata-mer-fibrer/

Hälsa

Därför borde du äta mer fibrer

113 gram gröna ärter, 135 gram hallon, 45 gram poppade popcorn, 417 gram huvudsallat eller 35 gram Falu råg-rut. Varje hög innehåller 5 gram fibrer. Sammanlagt blir det 25 gram. Svenska myndigheter rekommenderar att vuxna äter minst 25-35 gram fibrer per dag.
113 gram gröna ärter, 135 gram hallon, 45 gram poppade popcorn, 417 gram huvudsallat eller 35 gram Falu råg-rut. Varje hög innehåller 5 gram fibrer. Sammanlagt blir det 25 gram. Svenska myndigheter rekommenderar att vuxna äter minst 25-35 gram fibrer per dag. Foto: Fredrik Funck

Fibrer är inte bara bra för att hålla magen i trim, utan är också det närmaste vi har supermat. DN:s medicinreporter Amina Manzoor går igenom varför fiberrik mat är så bra för oss.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in