Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-17 04:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/livsstil/halsa/expertens-tips-6-ovningar-att-gora-hemma/

Hälsa

Expertens tips: 6 övningar att göra hemma

Bild 1 av 10 1. Höga knän: Spänn bålen, pendla med armarna och dra upp ena knät så högt upp du kan medan den andra foten står stabilt i golvet. Byt sedan ben. Se till att hålla ett högt tempo genom hela övningen och att få upp knäna så högt som möjligt.
Foto: Anette Nantell
Bild 2 av 10 2. Utfallshopp: Stå i utfallsposition och spänn ryggen och rumpan. Gå ner så djupt att knät snuddar golvet och tryck ner främre fotens häl. Byt ben genom ett hopp och gör likadant på andra sidan.
Foto: Anette Nantell
Bild 3 av 10 3. Knäböjshopp: Stå höftbrett och spänn magen och rumpan. Ha rak rygg och se till att knäna pekar i samma riktning som tårna. Gå ner i ett knäböj med vikten på hälarna och hoppa upp.
Foto: Anette Nantell
Bild 4 av 10 3. Knäböjshopp: Stå höftbrett och spänn magen och rumpan. Ha rak rygg och se till att knäna pekar i samma riktning som tårna. Gå ner i ett knäböj med vikten på hälarna och hoppa upp.
Foto: Anette Nantell
Bild 5 av 10 4. Mountain climber: Stå i armhävningsposition. Spänn magen och dra upp knät så högt du kan, för tillbaka benet och byt sida.
Foto: Anette Nantell
Bild 6 av 10 5. Fällknivsvariant: Börja liggande på rygg, tryck ner svanken och lyft huvudet och fötterna från golvet. För in händerna och fötterna mot rumpan och för tillbaka ut (utan att nudda golvet).
Foto: Anette Nantell
Bild 7 av 10 5. Fällknivsvariant: Börja liggande på rygg, tryck ner svanken och lyft huvudet och fötterna från golvet. För in händerna och fötterna mot rumpan och för tillbaka ut (utan att nudda golvet).
Foto: Anette Nantell
Bild 8 av 10 6. Burpeevariant: Stå i armhävningsposition, spänn bål, ben och säte. Hoppa fram till dina händer (ha fotsulan i golvet). Gör ett upphopp.
Foto: Anette Nantell
Bild 9 av 10 6. Burpeevariant: Stå i armhävningsposition, spänn bål, ben och säte. Hoppa fram till dina händer (ha fotsulan i golvet). Gör ett upphopp.
Foto: Anette Nantell
Bild 10 av 10 6. Burpeevariant: Stå i armhävningsposition, spänn bål, ben och säte. Hoppa fram till dina händer (ha fotsulan i golvet). Gör ett upphopp.
Foto: Anette Nantell
Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in