Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Hälsa

Förändring för livet

Foto: Eva Tedesjö
Efter att ha blivit ­ompysslad på spa fick ­Isabelle McAllister träffa sina ­föregångare – och de goda råden och hejaropen ville ­aldrig ta slut.

Isabelle är strålande glad när hon fått papper på att hon gjort stora framsteg under de veckor som hon varit föremål för DN Söndags Kom i form-satsning 2011. Efter en ­välbehövlig ansiktsbehandling och massage känner hon sig extra fin och laddad inför det som komma ska.

För nu återstår ”bara”
fortsättningen. Tre personer som vet hur den kan te sig är Jonas Leijonhufvud, Moa ­Herngren och Charlotta von Zweigbergk. Alla tre har tidigare fått chansen att komma i form med DN Söndag. De vet hur det är att först bli offentligt uthängda som ”vrak”; bleka, småfeta och utan flås. De vet också att berätta vilken kick det innebär att inse att det faktiskt går att förändra sina vanor och börja må bättre.

Kanske är deras viktigaste råd till Isabelle följande:
Låt förändringen ta tid. Fem veckor är ingenting. Avsätt minst tre månader till, härda ut – då kommer förändringen att bli bestående och träningen ett lika skönt som nyttigt beroende.

Det största misstag de själva begått är främst sammankopplade med maten. Charlotta kan fortfarande helt glömma bort att äta. Moa upplever att hon inte har tid att fokusera på vad hon äter, så det blir en del halvfabrikat. Jonas slåss mot sockersuget som han beskriver som ”monstret i källaren”.

Alla tre är dock rörande överens om att Kom-i-form satsningarna i grunden förändrat deras liv. Gröt och linfrön till frukost och ägg till mellis är en god vana som bestått, men de unnar sig gärna ett glas vin då och då. De är övertygade om att det kommer att fungera bra även för Isabelle.
Och det är hon också. Om ett par månader knackar vi på och kollar hur det går.

kom i formveckor – hur har de ­förändrat ­isabelles värden?

VIKT
Viktnedgång med 4,5 kilo, från 71, 3 till 66,8 kilo. Andelen fett har dessutom minskat från 30 procent till 22,4 procent. Muskelvolymen har ökat med ett helt kilo.
Näringsfysiologen Kristina ­Anderssons kommentar:
”Verkligen bra jobbat och ett kvitto på hur mycket det betyder att man äter frukost och bra mellanmål.”

FYSISK FORM
Pulsen efter tre minuters­ ­fysiskt jobb har gått ned till 77 jämfört med utgångsvärdet­ på 88. Isabelle klarar av att göra 40 sit ups (jämfört med noll!) och 35 armhävningar på knä i snabb takt, inledningsvis klarade hon 25.
Personlige tränaren Michael Angress kommentar:
”Fantastiskt! Toppvärden på kort tid! Grunden för ny hälsa är lagd och på köpet har ­Isabelle har fått en ny silhuett.”

HÅLLNING
Bättre bålstyrka har gett bättre hållning.
Kiropraktorn Fredrick Johanssons kommentar:
”Det märks tydligt ­i hennes kropp att hon är mindre­ stressad och mer ­harmonisk”.