Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Hälsa

Stevia – en söt konflikt

Foto: Alamy
Ut åker sockret – in kommer stevia. Det hårdlanserade sötningsmedlet finns numera i en rad produkter som läsk, ketchup, glass och choklad. Men hur naturligt är det egentligen? Steviabranschen och Livsmedelsverket är långtifrån överens.

Sötningsmedlet stevia framhålls i alla sammanhang som mer naturligt än sina konkurrenter. ”Stevia, som är stort just bland dem som följer LCHF-dieten, är en växt med ursprung i Sydamerika. Alltså ett helt naturligt sötningsmedel”, skriver till exempel en svensk glasstillverkare på sin hemsida. Här har Livsmedelsverket en del att invända. Själva plantan ska nämligen inte ätas.

– Steviabladen är inte godkända för förtäring därför att det inte har gått att bevisa att de är ofarliga, säger Evelyn Jansson Elfberg, avdelningsdirektör på Livsmedelsverket, och menar att marknadsföringen av stevia som en hälsosam växt är helt fel. En planta hemma på köksbordet rekommenderar hon inte och i handelsträdgårdar får växten inte stå bland de ätbara.

I december förra året godkände EU däremot steviolglykosider som sötningsmedel. Medlet har gått igenom en reningsprocess då man koncentrerar de sötande ämnena. Slutresultatet är inte mer naturligt än något annat sötningsmedel och har lite gemensamt med den ursprungliga plantan, menar Livsmedelsverket. Det får inte heller stå ”Nu sötad med stevia” eller något i den stilen på en produkt. Steviolglykosider ska det stå, enligt verket.

En som minst sagt är på kollisionskurs med Livsmedelsverkets uppfattning om stevia är Carl Horn af Rantzien. Han startade och har varit ordförande i The international stevia council och har ett företag, The real stevia company, som bland andra Ikeagrundaren Ingvar Kamprad har investerat i. Företaget driver flera steviaodlingar i Paraguay.

Carl Horn af Rantzien är för övrigt mannen som startade ”A non smoking generation” på 80-talet. Med stenhård marknadsföring lyckades organisationen få ut sitt budskap. Samma erfarenheter använder han nu för att sprida budskapet om stevia. För någon vecka sedan höll organisationen The international stevia council konferens i Stockholm för att ytterligare öka uppmärksamheten kring sötningsmedlet.

– Livsmedelsverkets syn på stevia är bara trams. De har inga invändningar mot vanligt socker, trots att det har gått igenom i stort sett samma process som stevia. Det är både osakligt och dumt. För mig är det fullständigt självklart att stevia är helt naturligt, dundrar Carl Horn af Rantzien.

Det tog fyra år att få steviol­glykosider godkända som sötningsmedel i EU. I USA tog processen ett år och nu har stevia på kort tid tagit tio procent av marknaden för sötningsmedel i USA. I flera andra länder har själva växten godkänts för förtäring nu. Carl Horn af Rantzien använder dem själv direkt i maten, han strör dem över filmjölken på morgonen.