Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Livsstil

Hudvård handlar plötsligt om kvinnlig njutning

Daglig hudvård och ”läppstiftsteorin” avhandlas i Katrine Marçals krönika.
Daglig hudvård och ”läppstiftsteorin” avhandlas i Katrine Marçals krönika. Foto: TT

KRÖNIKA. En ny hudvårdstrend sägs vara en feministisk reaktion på Donald Trump. När samhällsutvecklingen går i en riktning går behovet av att ta hand om sig själv i en annan. 

Tydligen använder den brittiska drottningen hudvårdsmärket Clinique, det fick jag nyligen berättat för mig av ett ögonvittne.

Det var naturligtvis inget ögonvittne till hur drottningen masserar in kräm i dekolletaget, utan ett ögonvittne till hur hon vid ett tillfälle inhandlade Clinique-produkter på en flygplats i Filippinerna.

Krämerna kan naturligtvis ha varit till prins Philip.

Men det verkar osannolikt.

Jag fann hur som helst historien tröstande. Jag har nämligen med stigande förvåning insett att en av effekterna av Donald Trump är ett ökat hudvårdsintresse bland unga kvinnor i västvärlden. 

Och inte vilken hudvård som helst. 

Knappast vanligt och lätt illaluktande ansiktsvatten från Clinique. 

I stället har idén om daglig hudvård i tio steg spritt sig hit från Sydkorea. Globaliseringen är som sagt inte samma sak som västernisering. 

Enligt detta sätt att begå hudvård ska du varje kväll: tvätta, tvätta en gång till, ”exfoliera”, tona, spraya dig med ”essens”, använda en ”ampoule”, sätta på en så kallad ”sheet mask”, lägga ögonkräm, smörja in dig med fuktkräm och sedan smörja in dig med fuktkräm en gång till. 

Vad har då allt detta med Donald Trump att göra? Trenden påstås ha kommit med honom.

De så kallade ”sheetmaskerna” som går att se över halva Instagram är någon form av tygstycken doppade i ”serum” och de går förstås att göra stora pengar på eftersom de säljs per styck. 

Inte som tidigare varit vanligt för hudvård: på burk. 

Vad har då allt detta med Donald Trump att göra? 

Trenden påstås ha kommit med honom. 

Ekonomer har länge pratat om den så kallade ”läppstiftsteorin”. Att försäljningen av läppstift, och framför allt dyra läppstift, ökar vid ekonomiska kriser. När ekonomin kraschar lägger du pengar på sådant som ska få dig att känna dig lyxig, men som samtidigt inte kostar skjortan. 

Läs fler krönikor av Katrine Marçal 

Läppstiftsteorin har dock blivit ifrågasatt på senare år och dagens hudvårdstrend måste rimligen vara något annat. Att följa ett koreanskt tiostegsprogram är så mycket mer, och så mycket dyrare, än att spontanköpa ett läppstift. 

Dessutom har världsekonomin gått relativt utmärkt det senaste året. 

I stället har det skrivits spaltmeter om hur hudvårdstrenden är en ”feministisk reaktion” på Donald Trump. Unga kvinnor i storstäderna tar till serumen när samhällsutvecklingen tycks gå dem emot. Det hela sker under stridsropet self care: att ta hand om sig själv.

Efter det amerikanska valet 2016 googlades det mer på termen self care än någonsin tidigare.

Retoriken runt hudvård har nämligen förändrats. Reklamen brukade tala om för oss att det var krig. Vi skulle ”bekämpa” rynkorna och gå segrande ur striden mot pormaskarna. 

Så låter det inte längre. 

I dag handlar det om ”välmående”. Wellness. Hudvården är en ritual med nästan meditativa kvaliteter. Du stänger badrumsdörren och fokuserar på dig själv. 

På att göra något för dig själv. 

Kodorden för dagens hudvårdstrend är ”naturligt”, ”rent”, ”hälsosamt” och ”ta hand om dig själv”.
Kodorden för dagens hudvårdstrend är ”naturligt”, ”rent”, ”hälsosamt” och ”ta hand om dig själv”. Foto: IBL

Kvinnor beskriver hur de lägger en sheet mask i stället för att ta ett glas vin efter en stressig dag på jobbet. Hudvård handlar plötsligt om kvinnlig njutning. Vår hud som ju faktiskt rent bokstavligen är något ytligt, blir plötsligt en ursäkt för att vända sig inåt. Mot sig själv. Ta hand om dig själv!

Den så kallade ”wellness-industrin” som innehåller allt från kristallvatten till ”plantbaserad kost” och exfolierande toners har växt sig flera gånger större än hela den globala läkemedelsindustrin. 

Och den ökar med runt 10 procent om året. 

Visst har vi historiskt svalt arsenik, smörjt in oss i fladdermusblod och sprutat unga pojkars urin i ansiktet, de gamla egyptierna fick ofta betalt i kroppsolja vilket kunde vara en idé för dagens gigekonomi: kör Uber – få betalt i serum. 

Men dagens hudvårdstrend är ändå på en helt ny skala. 

Kodorden är ”naturligt”, ”rent”, ”hälsosamt” och ”ta hand om dig själv”. 

En sådan människa vill vi vara. Och inget fel med det. 

Men samtidigt finns de gamla kraven kvar. 

En vän till mig var nyligen med i en hudvårdsreklam. De ville ha ”riktiga kvinnor”. Hon kom till inspelningen och fick förklarat för sig att hon, samt tre andra, skulle representera olika åldrar i reklamen. Hon tittade sig omkring och blev till slut tvungen att fråga:

– Vilken ålder ska jag vara?

– 40, fick hon veta. 

Min väninna fyllde 30 i våras. 

Katrine Marçal

Katrine Marçal bor i en by norr om London. Hon är född i Lund och har bott i Storbritannien sedan 2012. Hon skriver intervjuer och reportage i Dagens Nyheter. Hennes bok ”Det enda könet” är översatt till sexton språk och blev utnämnd till en av årets böcker av tidningen The Guardian. Hon skriver krönika i DN Lördag varannan vecka.

Läs några tidigare krönikor här 

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.