Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-17 08:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/livsstil/ta-spranget-ut-i-sparet/

LIVSSTIL

Ta språnget ut i spåret

Bild 1 av 5 Övning 1. Utfallssteg. Ta långa, djupa steg. Tänk på att det främre knät ska vara rakt ovanför tårna. Annars blir det jobbigt för knäna. Var försiktigt när du börjar. Stärker både ben och rumpa. 2 x 20 steg.
Foto: Anna-Lena Mattson
Bild 2 av 5 Övning 2. Plankan. Tänk på att du ska vara rak i kroppen. Ta gärna hjälp av någon som kan se om du är det. Bra framför allt för magen och ryggen, det är viktigt att du har en stark bål. 3 x 30 sekunder.
Foto: Anna-Lena Mattson
Bild 3 av 5 Övning 3. Sidoplankan. Bra övning för bålen och höfterna, som är viktiga muskler när man springer. Var rak i kroppen och tänk dig att du är som en planka. Försök att hålla ställningen 3 x 30 sekunder.
Foto: Anna-Lena Mattson
Bild 4 av 5 Övning 4. Sidoplankan. Försvårad variant av den vanliga sidoplankan. Pressa upp höften och försök att inte tappa den.
Foto: Anna-Lena Mattson
Bild 5 av 5 Övning 5. Hunden. Börja med att stå på alla fyra. För vänster knä mot vänster armbåge, kryp ihop och spänn magen. Sträck ut och gör samma på höger sida. Väldigt bra för rygg och koordination. 10 lyft på varje ben i tre intervaller.
Foto: Anna-Lena Mattson

Det drar en löpvåg över Sverige och flera lopp slår deltagarrekord. Sugen på att haka på trenden? Här är råden som får dig att orka hela vägen.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in