Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Livsstil

Träning på äldre dar allt mer populärt

Zsuzsanna och János.
Zsuzsanna och János. Other: Noella Johansson/TT

Andelen äldre som motionerar minst en gång i veckan växer kraftigt. Framför allt bland personer över 75 år.

Seniorerna Zsuzsanna och János tränar på gymmet flera gånger i veckan.

Zsuzsanna, som är 83 år, beger sig till Friskis och Svettis lokaler på Gärdet i Stockholm tre eller fyra gånger i veckan, och kör antingen en timme i gymmet eller deltar i gruppgympa.

Att träna är en djupt rotad vana.

– När jag jobbade gick jag ofta på gympa eller simmade med kollegerna efter arbetsdagen. Nu för tiden tar jag det lite lugnare, men träningen betyder fortfarande väldigt mycket – både fysiskt och mentalt, säger hon.

Zsuzsanna är inte ensam. Andelen personer i Sverige som motionerar minst en gång i veckan har vuxit rejält de senaste åren – och särskilt stor är ökningen bland personer över 75 år, enligt Statistiska centralbyrån (SCB).

Under 2008–2015 har andelen kvinnor i åldern 75–84 år som varje vecka motionerar utomhus ökat från 26 till 49 procent. Bland män i samma ålder ökade andelen motionärer från 29 till 55 procent.

Läs mer: ”Extra viktigt att träna när man är äldre”

Varför andelen äldre motionärer har ökat så pass kraftigt går inte att utläsa ur statistiken, enligt SCB.

Zsuzsanna är dock inte förvånad.

– Jag ser ju att det kommer fler äldre hit till träningslokalen. Och med tanke på hur ofta det påpekas i medierna att träning är viktigt så är det inte så konstigt, säger hon.

Gertrud Pfister, professor emerita i idrottssociologi vid Köpenhamns universitet och Malmö högskola, har i sin forskning fokuserat på äldres hälsa och motionsvanor.

De senaste åren, säger hon, har det skett en tydlig förändring i synen på seniorer och deras idrottsutövande.

– Det är mycket mer accepterat och mer av en självklarhet i dag att äldre tränar och håller igång, än vad det var för bara några år sedan, säger hon.

Men vad ska man med den förbättrade fysiken till?

– Förutom ett bättre välbefinnande får vi alla möjliga svar, allt från att man plötsligt kan leka med barnbarnen till att man orkar jobba i trädgården.

Läs mer: Jurij, 71, började träna och bytte till en ny ”livsroll”

Men det handlar inte bara om att hålla de vanliga ålderskrämporna på avstånd, säger hon.

– Att spela, träna och att göra saker i grupp ger så mycket mer än bara en förbättrad fysik. Många äldre är ensamma, men om man kan göra saker tillsammans kan det vara ett sätt att bryta isoleringen. Man kanske inte blir nära vänner, men man träffar andra och får någon att prata med. Det är en jätteviktig aspekt, visar vår forskning, säger Gertrud Pfister.

När Zsuzsanna tränar i gymmet har hon sällskap av sin 86-årige man János. Och att lyfta vikter är bra, åtminstone om man ska tro på forskningen som visar att muskelstyrkan är minst lika viktig som konditionen.

I likhet med många andra äldre har Zsuzsanna drabbats av benskörhet, och genomgått operationer efter fallolyckor.

– Hade jag inte tränat skulle det inte ha gått lika bra att komma igång igen, det är absolut säkert, säger hon och pustar lite och fäster blicken i väggen.

Det är dags att ge musklerna en omgång till.

Motion och muskler

Motion förebygger sjukdomstillstånd som diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, tjocktarmscancer och depression. Fysisk aktivitet förbättrar immunförsvar, kondition och muskelstyrka.

Undvik att sitta still för länge. Regelbundna korta pauser ("bensträckare") med någon form av muskelaktivitet under några minuter rekommenderas för dem som har stillasittande arbete eller sitter mycket på fritiden.

Om alla följde rådet om minst en halvtimmes motion varje dag, exempelvis i form av en rask promenad, skulle svenska folkets hälsa förbättras avsevärt och sjukvårdskostnaderna minska.

Källa: Folkhälsomyndigheten