Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 09:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/mat-dryck/dryck/klimatsmart-burkol-ger-flaskan-en-match/

Dryck

Klimatsmart burköl ger flaskan en match

Canman har en mobil lösning för att tappa öl på burk. Foto: Andreas Nilsson

Burköl är inte längre synonymt med metallsmakande lager. I dag hyllas förpackningen som en klimatsmart lösning som dessutom gynnar kvaliteten.

Rätta artikel

– Vi kan bara komma på fördelar med burk, konstaterar Niklas Jakobsson, en av grundarna till Stockholm Brewing Co medan bryggeriet i Frihamnen buteljerar sina första öl på burk. Den inhyrda ”burklinan” rullar medan bryggeriets anställda står runt omkring och följer förloppet. 

– Titta här, säger han och pekar på pallen med burkar. Viktskillnaden mellan en pall med glasflaskor jämfört med burkar är enorm. Det blir stor skillnad för oss som arbetar i bryggeriet, men det minskar också miljöpåverkan i transporterna. Den här övergången är en jätteviktig del i vårt hållbarhetsarbete.

Från och med nu kommer all öl från bryggeriet att tappas på burk, med undantag för de stora 75-centilitersflaskorna. 

Till sin hjälp har de företaget Canman, en mobil ”burkningstjänst” som tar med både utrustning och personal till bryggerierna där de fyller burkarna och etiketterar dem på plats.

– Vi hjälper bryggerier runt om i landet att tappa sin öl på burk. Att som mindre bryggeri investera i egen burkutrustning är ekonomiskt svårt, dessutom krävs en annan teknisk kunskap. Vi har både personal och utrustning och fokuserar på det vi är bra på, så kan bryggarna fokusera på ölet, förklarar Tor Troéng, marknadsansvarig på Canman.

Jag blev totalsågad, men öl på burk har haft dåligt rykte av en anledning, alla kopplade samman den med industriell, metallsmakande lager.

Stockholm Brewing Co är inte ensamt om den här övergången, utvecklingen både i Sverige och utomlands går rasande snabbt. 

– I dag är det knappt något nytt bryggeri som startar utan att tänka burk, berättar Jörgen Hasselqvist, som 2005 var den första i Sverige med att importera amerikansk hantverksöl på burk. 

– Vi importerade Dales Pale Ale från Oskar Blues och Modus Hoperandi IPA från Ska Brewing, först och främst för sitt innehåll. Att den kom i burk var en bonus, säger han och tillägger: 

– Det är bästa förpackningen för öl.

Den uppfattningen delades inte av kollegorna i branschen.

– Jag blev totalsågad, men öl på burk har haft dåligt rykte av en anledning, alla kopplade samman den med industriell, metallsmakande lager. Ölen som vi importerade ritade om kartan på många sätt, förklarar Jörgen Hasselqvist. 

I dag är alla rörande överens om burkens miljöfördelar. I en rapport från Systembolaget framgår bland annat att en övergång från glasflaska till burk på den svenska ölförsäljningen skulle minska CO2-utsläppet med närmare sex miljoner kilo (vilket motsvarar cirka 800 personers årsförbrukning av CO2). Att burken också är tät gör att den varken släpper igenom syre eller uv-ljus vilket förlänger och förbättrar hållbarheten, inte minst på de mer humlade ölen. Från konsumentsynpunkt är burken snabbkyld och lätt att bära med sig.

– Att flaskan skulle vara bättre är en segdragen myt och hänger troligen ihop med att kvalitetsöl från hantverksbryggerierna inte haft möjlighet att tappa på burk. Flaskan har således blivit en symbol för kvalitetsöl. Vi har varit aktiva i två år och i början kunde våra kunder se en dipp i försäljningen vid övergång till burk, men nu är det tvärtom, avslutar Tor Troéng.

Tre nya burköl som får toppbetyg: See Ya Later, Boot Print Session IPA och Northern Monk DIPA.

 

Läs mer om öl