Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-23 11:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/mat-dryck/dryck/sa-funkar-systembolagets-nya-sortiment/

Dryck

Så funkar Systembolagets nya sortiment

Systembolagets inköpare, ansvariga för olika geografiska områden, bestämmer vad som ska lanseras i det tillfälliga sortimentet. Foto: Ali Lorestani

Intresset för småskaliga och unika viner är rekordstort. Nu ska det bli lättare att hitta spännande viner i Systembolagets sortiment.

Nya vinstilar, oupptäckta regioner och ambitiösa vinbarer har gjort konsumenterna mer nyfikna, och de senaste åren har Systembolaget ökat sin försäljning rejält av vinerna i det som kallas ”tillfälliga sortimentet”. Nu spänner de bågen ytterligare för att möta efterfrågan, och lanserar fler exklusiva viner i fler butiker.

– Tanken är att det alltid ska finnas ett spännande utbud när du kliver in i en butik. I dag efterlyser våra kunder fler nyheter och nu hoppas vi kunna tillgodose behovet genom att släppa fler tillfälliga nyheter i fler butiker, säger Fredrik Arenander, enhetschef för inköpsavdelningen på Systembolaget.

De två månatliga släppen som tidigare gått under namnet ”Små partier” (internt även kallade TSE, tillfälligt sortiment exklusivt) kompletteras från och med oktober med ”TSV” (tillfälligt sortiment volym). TSV-produkterna kommer i större volym, minst 3.000 flaskor, och lanseras även i betydligt fler butiker. 

Vid sidan om den nya satsningen som fått samlingsnamnet ”Tillfälligt sortiment” finns det även exklusiva webblanseringar.

Viner i det fasta sortimentet upphandlas genom offertförfrågan och blindtester. För de tillfälliga vinerna är det i stället Systembolagets sju inköpare, ansvariga för olika geografiska områden, som bestämmer vad som ska lanseras och när. 

Det handlar om trendspaning, omvärldsbevakning och tajmning, särskilt nu när bredden på olika vinstilar och ursprung växer. Direktiven för inköpen av tillfälliga viner beskrivs som ”att de för produkttypen ska vara av en högre prisklass, finnas i en begränsad tillgång och inneha något slags renommé eller omtalas med beundran”. 

”Det som är mest hajpat är inte alltid det som kommer att funka”, säger Fredrik Arenander, enhetschef för inköpsavdelningen på Systembolaget. Foto: Ali Lorestani

– Det svåraste är att sälja något nytt, till exempel en ny producent från ett okänt område. Det som är mest hajpat är inte alltid det som kommer att funka, och man måste förstå att det inte bara finns en typ av konsument av exklusiva produkter. Beviset för vad som funkar ser vi enklast genom det som säljer, förklarar Fredrik Arenander. 

De mest exklusiva produkterna, där efterfrågan är större än tillgången, lanseras endast som webbsläpp och då är antalet flaskor begränsat per kund.

Den 4 oktober kommer butiksskyltarna ”Små partier” att plockas ned för att ersättas med ”Tillfälligt sortiment”. Flaskorna kommer att finnas på en bestämd plats i butikerna och släppas samtidigt på nätet. 

De viner som handlas via hemsidan kommer från en varudepå och levereras till valfri butik. Efter en vecka går det även att beställa flaskor från en annan butik om de finns kvar på hyllan där. 

De mest exklusiva produkterna, där efterfrågan är större än tillgången, lanseras endast som webbsläpp och då är antalet flaskor begränsat per kund. 

– Eftersom vårt huvudkontor ligger väldigt nära vinkällarbutiken i PK-huset brukar jag smyga dit strax innan klockan tio och känna av stämningen. Det är spännande att höra vad folk pratar om, vad som kommer att gå först. Vissa släpp lockar även kunder från andra länder, särskilt i Malmö kommer folk från Köpenhamn, säger Fredrik Arenander.

 

Läs mer om Systembolaget 

Läs mer om vin