Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-02 14:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/mat-dryck/elin-peters-plotsligt-blev-det-bara-tyst/

Mat & Dryck

Elin Peters: Plötsligt blev det bara tyst

Foto: Lotta Härdelin

KRÖNIKA. En restaurang är sinnebilden för liv, möten och samvaro. Men våren 2020 är det helt annorlunda, konstaterar DN:s mat- och krogredaktör Elin Peters.

Det är på ljudet man märker det. På en restaurang – även om den har bästa tänkbara ljuddämpning – är det ett ständigt sorl. En meny som presenteras, ett vin som smakas av, bestick som klirrar mot porslin, prat, skratt. Liv.

Nu låter det annorlunda. Mer dämpat. Som om någon lagt en mjuk filt över verksamheten. Allvaret känns i luften även om både gäster och personal försöker hålla humöret högt. 

Läs mer: Fem ögonblicksbilder av krögarnas nya vardag 

En restaurang är sinnebilden för liv, möten och samvaro. Det är en plats dit man går för att fira, dejta – eller kanske bara fly från vardagsdisken ett tag. 

På bara några få dagar förändrade det nya coronaviruset förutsättningarna för Sveriges restauranger. Vissa krögare förlorade 95 procent av sina gäster. Det är en bransch där vinstmarginalerna är små även i vanliga fall, personalkrävande och med höga fasta kostnader. Uteblir gästerna, och därmed intäkterna, hotar konkurs. Det är en personlig tragedi, men drabbar också alla dem som arbetar på krogen. Och de är många, förra året var i genomsnitt ungefär 150.000 personer sysselsatta inom restauranger, cateringföretag, barer och pubar.*

Tårarna, ilskan och desperationen ligger under ytan. Och det etiska dilemmat.

I vanliga fall är det framgångshistorierna man hör mest om. Restaurangerna som alltid har fullt, där man får vänta på bord i månader. Misslyckanden brukar det inte ordas mycket om. En dag är alla fönster täckta med brunt papper och en lapp om ”stängt för renovering” sitter på dörren. En tid senare öppnar det något annat i lokalen. Vad som egentligen hände är svårt att få svar på.

Nu är det annorlunda. Att misslyckas i dessa dagar är inte skamligt. Det handlar inte om ifall du är en bra krögare, om maten är god eller servicen sitter. Kanske är det därför de berättar så öppet. I inlägg på sociala medier vädjar de om gästernas stöd, i nyhetsbrev lanseras erbjudanden – varvat med försäkringar om att borden står glest och att personalen torkar av alla ytor extra noga. 

Tårarna, ilskan och desperationen ligger under ytan. Och det etiska dilemmat: Hur bär man sig åt när man behöver ha gäster på sin restaurang för att rädda verksamheten och skydda sina anställda från arbetslöshet samtidigt som forskare, smittade och vårdpersonal vädjar till alla att stanna hemma?

* Uppgifter från SCB:s undersökning Företagens ekonomi (FEK) som beskriver den ekonomiska utvecklingen för svenska företag.