Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-14 20:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/mat-dryck/fem-klassiker-pa-nyttigare-satt/

Mat & Dryck

Fem klassiker på nyttigare sätt

Foto: Thomas Karlsson

Att följa en diet kan lätt bli ett heltidsarbete. Men för de allra flesta räcker det gott att följa Livsmedelsverkets kostråd och små förändringar kan göra stor skillnad. Här är fem enkla recept på vardagsklassiker – i lite nyttigare tappning.

Läs även Elin Peters krönika: Små förändringar räcker långt 

Foto: Thomas Karlsson

Köttfärslimpa med linser och rostade rotfrukter (i stället för köttfärslimpa). Minska mängden rött kött genom att dryga ut färsen med linser. Det blir två hälsovinster i ett – dels mindre kött, dels mer baljväxter. Genom att servera köttfärslimpan med rostade rotfrukter får man in ännu mer grönt. Näringsvinster: Mindre rött kött, mer grönt och mer baljväxter.

 

Foto: Thomas Karlsson

Knäckemacka med keso och groddar (i stället för limpmacka med ost). De flesta svenskar får i sig för lite fibrer, och då särskilt fullkorn. Byt ut den mjuka mackan på vanligt vetemjöl mot en knäckemacka med 100 procent fullkornsmjöl, och vips har du kommit en bra bit på vägen. Näringsvinster: Mer fullkorn och fibrer. Magra mejeriprodukter. Mer grönt.

 

Foto: Thomas Karlsson

3 x råkostsallad (i stället för grönsallad med tomat). Isbergssallad och gurka är visserligen grönt, men genom att byta till en matigare sallad får du i dig mer näringsämnen och mer fibrer. Näringsvinster: Mer fibrer. Mer baljväxter. Mer frön och nötter.

 

Foto: Thomas Karlsson

Dragonmajonnäs (i stället för bearnaisesås). Okej, bearnaisesås vill man kanske inte avstå ifrån, men åtminstone ibland kan man byta ut den mot en hemgjord dragonmajonnäs, det är inte heller så dumt. Den karaktäristiska dragonsmaken finns där, och basen är i princip densamma som för en bea, bara det att man använder olja i stället för smör. Näringsvinst: Vegetabiliskt fett i stället för animaliskt.

 

Foto: Thomas Karlsson

Bakade äpplen med nötkrisp (i stället för äppelpaj). Skippa smulpajen och toppa de ugnsbakade äpplena med karamelliserade nötter. Nötkrispet kan man göra i förväg, eller göra en stor sats och spara i en burk. Näringsvinster: Mindre socker, mindre vitt mjöl, mer nötter.