Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-24 04:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/mat-dryck/fem-snabba-ratter-for-aktiva-unga/

Mat & Dryck

Fem snabba rätter för aktiva unga

Havrepannkakor. Foto: Beatrice Lundborg

Dietisten Kajsa Asp Jonson tipsar om bra mat som passar som mellanmål, uppladdning eller återhämtning i samband med träning. Alla rätter är enkla att göra och lätta att variera.

Rätta artikel

Recepten kommer från Kajsa Asp Jonson och bilderna är tagna av Beatrice Lundborg. Läs även Kajsa Asp Jonsons tips och råd: Så lagar du bra mat till barn som tränar

Omelett med säsongens toppning. Ett proteinrikt mellanmål eller kvällsmål, perfekt snabbmat när du är hungrig efter träningen. Komplettera med ett par skivor knäckebröd, fullkornsmacka eller rostat ljusare bröd.

Pasta med mozzarella och tomat. En enkel pastarätt som även barn som inte är så vana vid matlagning kan sno ihop själva – eller åtminstone förbereda så att det går fort att få mat i magen.

Chokladbollar med dadlar och solrosfrön. Laddade med energi och massor av näring.

Smoothie med yoghurt och bär. Enkel att göra och variera. Funkar även fint att hälla i termos och ta med till träningen. Importerade frysta hallon bör kokas (och i detta fall även svalna) innan de används.

Havrepannkakor. Perfekt träningsmat, passar både som mellanmål innan träningen och som återhämtningsmål. I en bra plastburk håller de sig några timmar i träningsväskan. Äggen och mjölken bidrar med protein, mjölet med kolhydrater.

 

Smoothie med yoghurt och bär. Foto: Beatrice Lundborg